Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyvät vaaratilanteet

Riitta Pipatti, Risto Lautkaski, Jorma Fieandt

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa pyrittiin tuottamaan käytännönläheistä tietoa vaarallisten aineiden maakuljetusten yhteydessä mahdollisista vaaratilanteista. Tutkimuksen lähtökohtana olivat liikenneministeriön ja rautatiehallituksen tekemät selvitykset vaarallisista aineista, joita vuonna 1982 kuljetettiin merkittäviä määriä maitse. Selvityksissä esiintyvistä aineista laadittiin luettelo, jossa VAK-luokitusta on täydennetty kolmen aineiden vaarallisuutta kuvaavan luokituksen merkinnöillä. Vuoden 1982 jälkeen tapahtuneet huomattavimmat muutokset kuljetuksissa otettiin huomioon. Tutkimuksessa poimittiin koti- ja ulkomaisista ammattilehdistä kuvaukset yhteensä 79:stä vaarallisen aineen kuljetusonnettomuudesta. Onnettomuuskuvausten sekä ulkomaisten tutkimusten perusteella voitiin tehdä eräitä päätelmiä kuljetusonnettomuuksiin johtaneista tekijöistä sekä kuljetussäiliön tyypillisistä vaurioitumistavoista. Onnettomuuskuvauksia sekä aineiden ominaisuuksia lähtökohtana käyttäen luokiteltiin tärkeimmät kuljetuksen aikana mahdolliset vaaratilanteet niiden alkusyyn perusteella. Vaara-alueen koko arvioitiin seuraavissa tapauksissa: myrkyllisen kaasun vuoto, nestekaasuvuoto, nesteytetyn kaasun kuljetussäiliön repeäminen ja helposti haihtuvan nesteen vuoto. Torjuntataktiikkaa ja -menetelmiä sekä torjunnassa käytettäviä välineitä käsiteltiin ulkomaisen kirjallisuuden perusteella.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages107
ISBN (Print)951-38-2448-9
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume380

Fingerprint

Hazardous Substances

Keywords

  • hazardous materials
  • highway transportations
  • rail transportations
  • accidents

Cite this

Pipatti, R., Lautkaski, R., & Fieandt, J. (1985). Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyvät vaaratilanteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 380
Pipatti, Riitta ; Lautkaski, Risto ; Fieandt, Jorma. / Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyvät vaaratilanteet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 107 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 380).
@book{75ea3154e4654f7b9ee1000bbac824ac,
title = "Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyv{\"a}t vaaratilanteet",
abstract = "Tutkimuksessa pyrittiin tuottamaan k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}nl{\"a}heist{\"a} tietoa vaarallisten aineiden maakuljetusten yhteydess{\"a} mahdollisista vaaratilanteista. Tutkimuksen l{\"a}ht{\"o}kohtana olivat liikenneministeri{\"o}n ja rautatiehallituksen tekem{\"a}t selvitykset vaarallisista aineista, joita vuonna 1982 kuljetettiin merkitt{\"a}vi{\"a} m{\"a}{\"a}ri{\"a} maitse. Selvityksiss{\"a} esiintyvist{\"a} aineista laadittiin luettelo, jossa VAK-luokitusta on t{\"a}ydennetty kolmen aineiden vaarallisuutta kuvaavan luokituksen merkinn{\"o}ill{\"a}. Vuoden 1982 j{\"a}lkeen tapahtuneet huomattavimmat muutokset kuljetuksissa otettiin huomioon. Tutkimuksessa poimittiin koti- ja ulkomaisista ammattilehdist{\"a} kuvaukset yhteens{\"a} 79:st{\"a} vaarallisen aineen kuljetusonnettomuudesta. Onnettomuuskuvausten sek{\"a} ulkomaisten tutkimusten perusteella voitiin tehd{\"a} er{\"a}it{\"a} p{\"a}{\"a}telmi{\"a} kuljetusonnettomuuksiin johtaneista tekij{\"o}ist{\"a} sek{\"a} kuljetuss{\"a}ili{\"o}n tyypillisist{\"a} vaurioitumistavoista. Onnettomuuskuvauksia sek{\"a} aineiden ominaisuuksia l{\"a}ht{\"o}kohtana k{\"a}ytt{\"a}en luokiteltiin t{\"a}rkeimm{\"a}t kuljetuksen aikana mahdolliset vaaratilanteet niiden alkusyyn perusteella. Vaara-alueen koko arvioitiin seuraavissa tapauksissa: myrkyllisen kaasun vuoto, nestekaasuvuoto, nesteytetyn kaasun kuljetuss{\"a}ili{\"o}n repe{\"a}minen ja helposti haihtuvan nesteen vuoto. Torjuntataktiikkaa ja -menetelmi{\"a} sek{\"a} torjunnassa k{\"a}ytett{\"a}vi{\"a} v{\"a}lineit{\"a} k{\"a}siteltiin ulkomaisen kirjallisuuden perusteella.",
keywords = "hazardous materials, highway transportations, rail transportations, accidents",
author = "Riitta Pipatti and Risto Lautkaski and Jorma Fieandt",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2448-9",
series = "Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Pipatti, R, Lautkaski, R & Fieandt, J 1985, Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyvät vaaratilanteet. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 380, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyvät vaaratilanteet. / Pipatti, Riitta; Lautkaski, Risto; Fieandt, Jorma.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 107 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 380).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyvät vaaratilanteet

AU - Pipatti, Riitta

AU - Lautkaski, Risto

AU - Fieandt, Jorma

PY - 1985

Y1 - 1985

N2 - Tutkimuksessa pyrittiin tuottamaan käytännönläheistä tietoa vaarallisten aineiden maakuljetusten yhteydessä mahdollisista vaaratilanteista. Tutkimuksen lähtökohtana olivat liikenneministeriön ja rautatiehallituksen tekemät selvitykset vaarallisista aineista, joita vuonna 1982 kuljetettiin merkittäviä määriä maitse. Selvityksissä esiintyvistä aineista laadittiin luettelo, jossa VAK-luokitusta on täydennetty kolmen aineiden vaarallisuutta kuvaavan luokituksen merkinnöillä. Vuoden 1982 jälkeen tapahtuneet huomattavimmat muutokset kuljetuksissa otettiin huomioon. Tutkimuksessa poimittiin koti- ja ulkomaisista ammattilehdistä kuvaukset yhteensä 79:stä vaarallisen aineen kuljetusonnettomuudesta. Onnettomuuskuvausten sekä ulkomaisten tutkimusten perusteella voitiin tehdä eräitä päätelmiä kuljetusonnettomuuksiin johtaneista tekijöistä sekä kuljetussäiliön tyypillisistä vaurioitumistavoista. Onnettomuuskuvauksia sekä aineiden ominaisuuksia lähtökohtana käyttäen luokiteltiin tärkeimmät kuljetuksen aikana mahdolliset vaaratilanteet niiden alkusyyn perusteella. Vaara-alueen koko arvioitiin seuraavissa tapauksissa: myrkyllisen kaasun vuoto, nestekaasuvuoto, nesteytetyn kaasun kuljetussäiliön repeäminen ja helposti haihtuvan nesteen vuoto. Torjuntataktiikkaa ja -menetelmiä sekä torjunnassa käytettäviä välineitä käsiteltiin ulkomaisen kirjallisuuden perusteella.

AB - Tutkimuksessa pyrittiin tuottamaan käytännönläheistä tietoa vaarallisten aineiden maakuljetusten yhteydessä mahdollisista vaaratilanteista. Tutkimuksen lähtökohtana olivat liikenneministeriön ja rautatiehallituksen tekemät selvitykset vaarallisista aineista, joita vuonna 1982 kuljetettiin merkittäviä määriä maitse. Selvityksissä esiintyvistä aineista laadittiin luettelo, jossa VAK-luokitusta on täydennetty kolmen aineiden vaarallisuutta kuvaavan luokituksen merkinnöillä. Vuoden 1982 jälkeen tapahtuneet huomattavimmat muutokset kuljetuksissa otettiin huomioon. Tutkimuksessa poimittiin koti- ja ulkomaisista ammattilehdistä kuvaukset yhteensä 79:stä vaarallisen aineen kuljetusonnettomuudesta. Onnettomuuskuvausten sekä ulkomaisten tutkimusten perusteella voitiin tehdä eräitä päätelmiä kuljetusonnettomuuksiin johtaneista tekijöistä sekä kuljetussäiliön tyypillisistä vaurioitumistavoista. Onnettomuuskuvauksia sekä aineiden ominaisuuksia lähtökohtana käyttäen luokiteltiin tärkeimmät kuljetuksen aikana mahdolliset vaaratilanteet niiden alkusyyn perusteella. Vaara-alueen koko arvioitiin seuraavissa tapauksissa: myrkyllisen kaasun vuoto, nestekaasuvuoto, nesteytetyn kaasun kuljetussäiliön repeäminen ja helposti haihtuvan nesteen vuoto. Torjuntataktiikkaa ja -menetelmiä sekä torjunnassa käytettäviä välineitä käsiteltiin ulkomaisen kirjallisuuden perusteella.

KW - hazardous materials

KW - highway transportations

KW - rail transportations

KW - accidents

M3 - Report

SN - 951-38-2448-9

T3 - Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyvät vaaratilanteet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Pipatti R, Lautkaski R, Fieandt J. Vaarallisten aineiden maakuljetuksiin liittyvät vaaratilanteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 107 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 380).