TY - BOOK
T1 - VAASI, liikennepolitiikan vaikuttaja-analyysi
AU - Estlander, Katja
AU - Britschgi, Virpi
AU - Rosenberg, Marja
AU - Räsänen, Jukka
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Tässä muistiossa esitetään VAASI-projektin (liikennepolitiikan
vaikuttajaanalyysi)yhteydessä pidetyn vaikuttavuustyöpajan tulokset.
Tavoitteena oli tarkastella kansallisten liikennepoliittisten toimijoiden
vaikuttavuutta iikennepoliittisten tavoitteiden toteutumisen suhteen. Työssä
arvioitiin myös liikennepoliittisten toimijoiden käytettävissä olevien
keinojen vaikuttavuutta. Keinojen analyysin tuloksena osoittautui, että suurin
vaikuttavuus on kaupungeilla ja kunnilla. Seuraavaksi keskenään lähes
tasaveroisia vaikuttajia ovat liikenne- ja viestintäministeriö, muut
ministeriöt, virastot ja laitokset, liikelaitokset, valtionyhtiöt sekä
liikennealan dunvalvontajärjestöt. Kaupunkien ja kuntien käyttämistä keinoista
vaikuttavimpia ovat maankäytön suunnittelu, liikenteen ohjaus ja valvonta,
liikennejärjestelmäsuunnittelu, liikenteen ja sitä palvelevan infran
suunnittelu, ylläpito, tuottaminen ja kehittäminen sekä liikenteen
viranomaisohjaus. Virastojen ja laitosten vaikuttavin toimenpide on liikenteen
ja sitä palvelevan infran suunnittelu, ylläpito, tuottaminen ja kehittäminen.
Liikenne- ja viestintäministeriön käyttämistä keinoista vaikuttavimpia ovat
säädökset, rahoitus sekä suunnitelmista ja päätöksistä tiedottaminen.
Tavoitteiden vaikuttavuustarkastelut tehtiin eri toimijoiden vaikutusten
laajuuden ja nopeuden suhteen. Matka- ja kuljetusketjujen sujuvuuden ja
palvelutason turvaamisen näkökulmasta laajimmat vaikutusmahdollisuudet on
liikenne- ja viestintäministeriöllä. Myös kaupungit ja kunnat sekä
valtionyhtiöt ja liikelaitokset näyttäytyvät keskeisinä toimijoina tämän
tavoitteen osalta. Kokonaistaloudellisuuden näkökulmasta tarkasteltuna
laajimmat vaikutusmahdollisuudet omaa liikenne- ja viestintäministeriö.
Vaikutuksiltaan laajaa on myös kaupunkien ja kuntien sekä virastojen ja
laitosten toiminta. Turvallisuustavoitteen näkökulmasta tarkasteltuna kaikkein
laajimmat ja nopeimmat vaikutusmahdollisuudet on poliisilla. Myös kaupungit
ja kunnat nousevat selvästi esille tämän tavoitteen kannalta keskeisinä
vaikuttajina. Samoin eduskunnan valiokunnilla, liikelaitoksilla sekä
virastoilla ja laitoksilla on laajat vaikutusmahdollisuudet.
Ympäristötavoitteen suhteen tarkasteltuna keskeisiksi vaikuttaviksi
toimijoiksi nousevat virastot ja laitokset. Myös liikenne- ja
viestintäministeriön sekä kaupunkien ja kuntien vaikuttavuus on laajaa tämän
tavoitteen edistämisessä. Muista ministeriöistä mainittiin erikseen
ympäristöministeriö. Liikenteen sosiaalisen kestävyyden edistämisen suhteen
hyvin moni toimija saa korkean arvion sekä vaikutuksen laajuuden että nopeuden
osalta. Kaikkein laajimmin ja nopeimmin tämän tavoitteen edistämiseksi
toimivat valtionyhtiöt. Myös kaupungit ja kunnat ovat liikenteen sosiaalisen
kestävyyden edistämisessä keskeisiä vaikuttajia. Poliittiset puolueet nousevat
keskeisiksi toimijoiksi alueiden ja yhdyskuntien tasapuolisen kehittämisen
näkökulmasta tarkasteltuna. Valtionyhtiöt, virastot ja laitokset sekä
liikelaitokset ovat tämän tavoitteen osalta nopeita toimijoita, ja
eduskuntaryhmät ja ministeriöt puolestaan toimivat laajasti tavoitteen
edistämiseksi.
AB - Tässä muistiossa esitetään VAASI-projektin (liikennepolitiikan
vaikuttajaanalyysi)yhteydessä pidetyn vaikuttavuustyöpajan tulokset.
Tavoitteena oli tarkastella kansallisten liikennepoliittisten toimijoiden
vaikuttavuutta iikennepoliittisten tavoitteiden toteutumisen suhteen. Työssä
arvioitiin myös liikennepoliittisten toimijoiden käytettävissä olevien
keinojen vaikuttavuutta. Keinojen analyysin tuloksena osoittautui, että suurin
vaikuttavuus on kaupungeilla ja kunnilla. Seuraavaksi keskenään lähes
tasaveroisia vaikuttajia ovat liikenne- ja viestintäministeriö, muut
ministeriöt, virastot ja laitokset, liikelaitokset, valtionyhtiöt sekä
liikennealan dunvalvontajärjestöt. Kaupunkien ja kuntien käyttämistä keinoista
vaikuttavimpia ovat maankäytön suunnittelu, liikenteen ohjaus ja valvonta,
liikennejärjestelmäsuunnittelu, liikenteen ja sitä palvelevan infran
suunnittelu, ylläpito, tuottaminen ja kehittäminen sekä liikenteen
viranomaisohjaus. Virastojen ja laitosten vaikuttavin toimenpide on liikenteen
ja sitä palvelevan infran suunnittelu, ylläpito, tuottaminen ja kehittäminen.
Liikenne- ja viestintäministeriön käyttämistä keinoista vaikuttavimpia ovat
säädökset, rahoitus sekä suunnitelmista ja päätöksistä tiedottaminen.
Tavoitteiden vaikuttavuustarkastelut tehtiin eri toimijoiden vaikutusten
laajuuden ja nopeuden suhteen. Matka- ja kuljetusketjujen sujuvuuden ja
palvelutason turvaamisen näkökulmasta laajimmat vaikutusmahdollisuudet on
liikenne- ja viestintäministeriöllä. Myös kaupungit ja kunnat sekä
valtionyhtiöt ja liikelaitokset näyttäytyvät keskeisinä toimijoina tämän
tavoitteen osalta. Kokonaistaloudellisuuden näkökulmasta tarkasteltuna
laajimmat vaikutusmahdollisuudet omaa liikenne- ja viestintäministeriö.
Vaikutuksiltaan laajaa on myös kaupunkien ja kuntien sekä virastojen ja
laitosten toiminta. Turvallisuustavoitteen näkökulmasta tarkasteltuna kaikkein
laajimmat ja nopeimmat vaikutusmahdollisuudet on poliisilla. Myös kaupungit
ja kunnat nousevat selvästi esille tämän tavoitteen kannalta keskeisinä
vaikuttajina. Samoin eduskunnan valiokunnilla, liikelaitoksilla sekä
virastoilla ja laitoksilla on laajat vaikutusmahdollisuudet.
Ympäristötavoitteen suhteen tarkasteltuna keskeisiksi vaikuttaviksi
toimijoiksi nousevat virastot ja laitokset. Myös liikenne- ja
viestintäministeriön sekä kaupunkien ja kuntien vaikuttavuus on laajaa tämän
tavoitteen edistämisessä. Muista ministeriöistä mainittiin erikseen
ympäristöministeriö. Liikenteen sosiaalisen kestävyyden edistämisen suhteen
hyvin moni toimija saa korkean arvion sekä vaikutuksen laajuuden että nopeuden
osalta. Kaikkein laajimmin ja nopeimmin tämän tavoitteen edistämiseksi
toimivat valtionyhtiöt. Myös kaupungit ja kunnat ovat liikenteen sosiaalisen
kestävyyden edistämisessä keskeisiä vaikuttajia. Poliittiset puolueet nousevat
keskeisiksi toimijoiksi alueiden ja yhdyskuntien tasapuolisen kehittämisen
näkökulmasta tarkasteltuna. Valtionyhtiöt, virastot ja laitokset sekä
liikelaitokset ovat tämän tavoitteen osalta nopeita toimijoita, ja
eduskuntaryhmät ja ministeriöt puolestaan toimivat laajasti tavoitteen
edistämiseksi.
M3 - Report
T3 - VTT Rakennustekniikka. Tutkimusraportti
BT - VAASI, liikennepolitiikan vaikuttaja-analyysi
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -