Vaikuttavaa tutkimusta

Arviointikäytäntöjä julkisissa tutkimusorganisaatioissa: Helia ja SAMK

Pirjo Kutinlahti, Kaisa Lähteenmäki-Smith, Jari Konttinen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Ammattikorkeakoulujen merkitys kansallisessa innovaatiojärjestelmässä on jatkuvasti kasvanut. Niiden osaamisen kehittämisestä on tullut keskeinen osa Suomen kansallista kilpailukykystrategiaa ja osaamisen vahvistamista globaalissa toimintaympäristössä. Ammattikorkeakouluilla on entistä keskeisempi rooli niin käytännönläheisen, alueiden ja työelämän kehitystarpeita tukevan tutkimustiedon tuottamisessa kuin kansallisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn tukemisessa. Tähän rooliin ja sen selkeyttämiseen liittyvät sekä toiminnan keskeisimmät haasteet että roolin sisältämä merkittävä tulevaisuuden innovaatiopotentiaali. Tässä julkaisussa tarkastellaan kahden ammattikorkeakoulun, Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulun (Helia) ja Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK), käytäntöjä ja toimenpiteitä t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden seuraamisessa ja sen arviointiin liittyviä kehittämishaasteita. Kyseessä ei ole tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviointi, vaan t&k-hankkeita koskevan johtamisen ja seurannan käytäntöjen ja valmiuksien kehittäminen näissä organisaatioissa. Näiden esimerkkitapauksien pohjalta on pyritty tunnistamaan myös yleisemmin ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden seuraamiseen ja arviointiin liittyviä haasteita ja mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja. Seuraavassa on koottu julkaisun keskeiset johtopäätökset ja kehittämishaasteet ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vahvistamisessa ja arvioinnissa:
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages142
ISBN (Electronic)951-38-6779-X
ISBN (Print)951-38-6778-1
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2332
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

research organization
applied science
evaluation

Keywords

  • Research and Development
  • impact analysis
  • impact assessment
  • polytechnics
  • innovations
  • regional impact
  • evaluation
  • priorities
  • customers
  • networking

Cite this

Kutinlahti, P., Lähteenmäki-Smith, K., & Konttinen, J. (2006). Vaikuttavaa tutkimusta: Arviointikäytäntöjä julkisissa tutkimusorganisaatioissa: Helia ja SAMK. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2332
Kutinlahti, Pirjo ; Lähteenmäki-Smith, Kaisa ; Konttinen, Jari. / Vaikuttavaa tutkimusta : Arviointikäytäntöjä julkisissa tutkimusorganisaatioissa: Helia ja SAMK. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 142 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2332).
@book{050af4e58b694147a885c59a343e817a,
title = "Vaikuttavaa tutkimusta: Arviointik{\"a}yt{\"a}nt{\"o}j{\"a} julkisissa tutkimusorganisaatioissa: Helia ja SAMK",
abstract = "Ammattikorkeakoulujen merkitys kansallisessa innovaatioj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} on jatkuvasti kasvanut. Niiden osaamisen kehitt{\"a}misest{\"a} on tullut keskeinen osa Suomen kansallista kilpailukykystrategiaa ja osaamisen vahvistamista globaalissa toimintaymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}. Ammattikorkeakouluilla on entist{\"a} keskeisempi rooli niin k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}nl{\"a}heisen, alueiden ja ty{\"o}el{\"a}m{\"a}n kehitystarpeita tukevan tutkimustiedon tuottamisessa kuin kansallisen ja kansainv{\"a}lisen kilpailukyvyn tukemisessa. T{\"a}h{\"a}n rooliin ja sen selkeytt{\"a}miseen liittyv{\"a}t sek{\"a} toiminnan keskeisimm{\"a}t haasteet ett{\"a} roolin sis{\"a}lt{\"a}m{\"a} merkitt{\"a}v{\"a} tulevaisuuden innovaatiopotentiaali. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa tarkastellaan kahden ammattikorkeakoulun, Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulun (Helia) ja Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK), k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}j{\"a} ja toimenpiteit{\"a} t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden seuraamisessa ja sen arviointiin liittyvi{\"a} kehitt{\"a}mishaasteita. Kyseess{\"a} ei ole tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviointi, vaan t&k-hankkeita koskevan johtamisen ja seurannan k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}jen ja valmiuksien kehitt{\"a}minen n{\"a}iss{\"a} organisaatioissa. N{\"a}iden esimerkkitapauksien pohjalta on pyritty tunnistamaan my{\"o}s yleisemmin ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden seuraamiseen ja arviointiin liittyvi{\"a} haasteita ja mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja. Seuraavassa on koottu julkaisun keskeiset johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset ja kehitt{\"a}mishaasteet ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vahvistamisessa ja arvioinnissa:",
keywords = "Research and Development, impact analysis, impact assessment, polytechnics, innovations, regional impact, evaluation, priorities, customers, networking",
author = "Pirjo Kutinlahti and Kaisa L{\"a}hteenm{\"a}ki-Smith and Jari Konttinen",
note = "Project code: P4SU00030",
year = "2006",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6778-1",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2332",
address = "Finland",

}

Kutinlahti, P, Lähteenmäki-Smith, K & Konttinen, J 2006, Vaikuttavaa tutkimusta: Arviointikäytäntöjä julkisissa tutkimusorganisaatioissa: Helia ja SAMK. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2332, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Vaikuttavaa tutkimusta : Arviointikäytäntöjä julkisissa tutkimusorganisaatioissa: Helia ja SAMK. / Kutinlahti, Pirjo; Lähteenmäki-Smith, Kaisa; Konttinen, Jari.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 142 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2332).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Vaikuttavaa tutkimusta

T2 - Arviointikäytäntöjä julkisissa tutkimusorganisaatioissa: Helia ja SAMK

AU - Kutinlahti, Pirjo

AU - Lähteenmäki-Smith, Kaisa

AU - Konttinen, Jari

N1 - Project code: P4SU00030

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Ammattikorkeakoulujen merkitys kansallisessa innovaatiojärjestelmässä on jatkuvasti kasvanut. Niiden osaamisen kehittämisestä on tullut keskeinen osa Suomen kansallista kilpailukykystrategiaa ja osaamisen vahvistamista globaalissa toimintaympäristössä. Ammattikorkeakouluilla on entistä keskeisempi rooli niin käytännönläheisen, alueiden ja työelämän kehitystarpeita tukevan tutkimustiedon tuottamisessa kuin kansallisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn tukemisessa. Tähän rooliin ja sen selkeyttämiseen liittyvät sekä toiminnan keskeisimmät haasteet että roolin sisältämä merkittävä tulevaisuuden innovaatiopotentiaali. Tässä julkaisussa tarkastellaan kahden ammattikorkeakoulun, Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulun (Helia) ja Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK), käytäntöjä ja toimenpiteitä t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden seuraamisessa ja sen arviointiin liittyviä kehittämishaasteita. Kyseessä ei ole tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviointi, vaan t&k-hankkeita koskevan johtamisen ja seurannan käytäntöjen ja valmiuksien kehittäminen näissä organisaatioissa. Näiden esimerkkitapauksien pohjalta on pyritty tunnistamaan myös yleisemmin ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden seuraamiseen ja arviointiin liittyviä haasteita ja mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja. Seuraavassa on koottu julkaisun keskeiset johtopäätökset ja kehittämishaasteet ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vahvistamisessa ja arvioinnissa:

AB - Ammattikorkeakoulujen merkitys kansallisessa innovaatiojärjestelmässä on jatkuvasti kasvanut. Niiden osaamisen kehittämisestä on tullut keskeinen osa Suomen kansallista kilpailukykystrategiaa ja osaamisen vahvistamista globaalissa toimintaympäristössä. Ammattikorkeakouluilla on entistä keskeisempi rooli niin käytännönläheisen, alueiden ja työelämän kehitystarpeita tukevan tutkimustiedon tuottamisessa kuin kansallisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn tukemisessa. Tähän rooliin ja sen selkeyttämiseen liittyvät sekä toiminnan keskeisimmät haasteet että roolin sisältämä merkittävä tulevaisuuden innovaatiopotentiaali. Tässä julkaisussa tarkastellaan kahden ammattikorkeakoulun, Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulun (Helia) ja Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK), käytäntöjä ja toimenpiteitä t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden seuraamisessa ja sen arviointiin liittyviä kehittämishaasteita. Kyseessä ei ole tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviointi, vaan t&k-hankkeita koskevan johtamisen ja seurannan käytäntöjen ja valmiuksien kehittäminen näissä organisaatioissa. Näiden esimerkkitapauksien pohjalta on pyritty tunnistamaan myös yleisemmin ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden seuraamiseen ja arviointiin liittyviä haasteita ja mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja. Seuraavassa on koottu julkaisun keskeiset johtopäätökset ja kehittämishaasteet ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vahvistamisessa ja arvioinnissa:

KW - Research and Development

KW - impact analysis

KW - impact assessment

KW - polytechnics

KW - innovations

KW - regional impact

KW - evaluation

KW - priorities

KW - customers

KW - networking

M3 - Report

SN - 951-38-6778-1

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Vaikuttavaa tutkimusta

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kutinlahti P, Lähteenmäki-Smith K, Konttinen J. Vaikuttavaa tutkimusta: Arviointikäytäntöjä julkisissa tutkimusorganisaatioissa: Helia ja SAMK. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 142 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2332).