Value-creation mechanisms of alliancing: A social cognitive map of executives

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Allianssiurakka on suhteellisen uusi, kasvavaa mielenkiintoa osakseen saava rakennushankkeen toteutusmuoto, jonka toimivuudesta esitetään monenlaisia näkemyksiä. Tästä syystä allianssin toimintalogiikkaa on syytä selvittää. Tässä julkaisussa raportoitavan työn tavoitteena onkin määrittää niitä keinoja ja mekanismeja, jotka allianssiurakassa vaikuttavat sen kykyyn tuottaa arvoa rahalle. Työssä konstruoidaan vaikutusketjuja allianssin yksilöityjen perusratkaisujen ja arvoa rahalle -suhdetta määrittelevien keskeisten tulosalueiden välillä. Vaikutussuhteiden osalta pyritään tunnistamaan sekä taloudellista toteutusta edistäviä että sitä haittaavia tekijöitä. Tutkimus keskittyi yhteen allianssihankkeeseen ja sen toimintataparatkaisuihin ja kokemuksiin. Tapaustutkimushanke oli Tampereen rantatunneli -hanke. Vaikutusketjuja selvitettiin allianssin (kaikki sopimusosapuolet kattavan) johtoryhmän kahdeksan jäsenen haastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin kaksivaiheisina henkilökohtaisina haastatteluina systemaattista mallintamismenettelyä hyödyntäen (ns. kognitiiviset kartat). Tuloksena esitetään haastattelujen yhdistelmänä tuotettu malli (sosiaalinen kognitiivinen kartta) ja sen alustavan analyysin esiin nostamat havainnot. Tuloksen mukaan allianssiurakka tarjoaa konkreettisen puitteen, jossa onnistumisen edellytykset ovat tavanomaista paremmat, kun kyse on haastavista ja paljon epävarmuutta sisältävistä monimutkaisista hankkeista. Onnistumista edesauttaa suuri joukko allianssin erilaisia perusratkaisuja, joista keskeisimpiä ovat kyvykkäiden palveluntuottajien valinta ja osapuolten yhteinen riskien kantaminen. Odotettavissa olevissa hyödyissä taas korostuvat monet laadulliset, ympäristöön ja sidosryhmiin liittyvät onnistumiset ja tulosvaikutukset. Realistinen tulosodote on ehkä silti suhteellisesti vielä parempi aikataulu- ja erityisesti kustannustehokkuuden osalta, sillä yhdistämällä allianssin käyttö riittävään liikkumavaraan hankeratkaisuissa voidaan innovaatiohakuisella toteutusmuodolla parantaa toiminnan tehokkuutta parhaimmillaan merkittävästi. Tuotettu näkemys allianssin arvontuoton mekanismeista on pääpiirteissään yhtenevä kirjallisuudessa esitetyn argumentaation kanssa. Työn uutuusarvo onkin tarkastelun kokonaisvaltaisuudessa: yhdistelmämalli (tai -kartta) kytkee allianssin perusominaisuudet, toimintatavat ja tulosodotukset kiinteästi toisiinsa noin sadan niitä kuvaavan käsitteen osalta. Vastaavaa kokonaisvaltaista systeemikuvausta ei allianssin toimintalogiikasta ole tiettävästi aiemmin laadittu.
    Original languageEnglish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages86
    ISBN (Electronic)978-951-38-8389-8
    Publication statusPublished - 2015
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number243
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • project alliance
    • alliancing
    • relational contracting
    • transport infrastructure
    • construction project
    • project delivery systems
    • fuzzy cognitive mapping
    • value for money

    Cite this

    Lahdenperä, P. (2015). Value-creation mechanisms of alliancing: A social cognitive map of executives. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 243