Value-creation mechanisms of alliancing: A social cognitive map of executives

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Allianssiurakka on suhteellisen uusi, kasvavaa mielenkiintoa osakseen saava rakennushankkeen toteutusmuoto, jonka toimivuudesta esitetään monenlaisia näkemyksiä. Tästä syystä allianssin toimintalogiikkaa on syytä selvittää. Tässä julkaisussa raportoitavan työn tavoitteena onkin määrittää niitä keinoja ja mekanismeja, jotka allianssiurakassa vaikuttavat sen kykyyn tuottaa arvoa rahalle. Työssä konstruoidaan vaikutusketjuja allianssin yksilöityjen perusratkaisujen ja arvoa rahalle -suhdetta määrittelevien keskeisten tulosalueiden välillä. Vaikutussuhteiden osalta pyritään tunnistamaan sekä taloudellista toteutusta edistäviä että sitä haittaavia tekijöitä. Tutkimus keskittyi yhteen allianssihankkeeseen ja sen toimintataparatkaisuihin ja kokemuksiin. Tapaustutkimushanke oli Tampereen rantatunneli -hanke. Vaikutusketjuja selvitettiin allianssin (kaikki sopimusosapuolet kattavan) johtoryhmän kahdeksan jäsenen haastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin kaksivaiheisina henkilökohtaisina haastatteluina systemaattista mallintamismenettelyä hyödyntäen (ns. kognitiiviset kartat). Tuloksena esitetään haastattelujen yhdistelmänä tuotettu malli (sosiaalinen kognitiivinen kartta) ja sen alustavan analyysin esiin nostamat havainnot. Tuloksen mukaan allianssiurakka tarjoaa konkreettisen puitteen, jossa onnistumisen edellytykset ovat tavanomaista paremmat, kun kyse on haastavista ja paljon epävarmuutta sisältävistä monimutkaisista hankkeista. Onnistumista edesauttaa suuri joukko allianssin erilaisia perusratkaisuja, joista keskeisimpiä ovat kyvykkäiden palveluntuottajien valinta ja osapuolten yhteinen riskien kantaminen. Odotettavissa olevissa hyödyissä taas korostuvat monet laadulliset, ympäristöön ja sidosryhmiin liittyvät onnistumiset ja tulosvaikutukset. Realistinen tulosodote on ehkä silti suhteellisesti vielä parempi aikataulu- ja erityisesti kustannustehokkuuden osalta, sillä yhdistämällä allianssin käyttö riittävään liikkumavaraan hankeratkaisuissa voidaan innovaatiohakuisella toteutusmuodolla parantaa toiminnan tehokkuutta parhaimmillaan merkittävästi. Tuotettu näkemys allianssin arvontuoton mekanismeista on pääpiirteissään yhtenevä kirjallisuudessa esitetyn argumentaation kanssa. Työn uutuusarvo onkin tarkastelun kokonaisvaltaisuudessa: yhdistelmämalli (tai -kartta) kytkee allianssin perusominaisuudet, toimintatavat ja tulosodotukset kiinteästi toisiinsa noin sadan niitä kuvaavan käsitteen osalta. Vastaavaa kokonaisvaltaista systeemikuvausta ei allianssin toimintalogiikasta ole tiettävästi aiemmin laadittu.
Original languageEnglish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages86
ISBN (Electronic)978-951-38-8389-8
Publication statusPublished - 2015
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number243
ISSN2242-1211

Keywords

  • project alliance
  • alliancing
  • relational contracting
  • transport infrastructure
  • construction project
  • project delivery systems
  • fuzzy cognitive mapping
  • value for money

Cite this

Lahdenperä, P. (2015). Value-creation mechanisms of alliancing: A social cognitive map of executives. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 243
Lahdenperä, Pertti. / Value-creation mechanisms of alliancing : A social cognitive map of executives. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2015. 86 p. (VTT Technology; No. 243).
@book{6a8dc065a13e47e69622268735838df6,
title = "Value-creation mechanisms of alliancing: A social cognitive map of executives",
abstract = "Allianssiurakka on suhteellisen uusi, kasvavaa mielenkiintoa osakseen saava rakennushankkeen toteutusmuoto, jonka toimivuudesta esitet{\"a}{\"a}n monenlaisia n{\"a}kemyksi{\"a}. T{\"a}st{\"a} syyst{\"a} allianssin toimintalogiikkaa on syyt{\"a} selvitt{\"a}{\"a}. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa raportoitavan ty{\"o}n tavoitteena onkin m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} niit{\"a} keinoja ja mekanismeja, jotka allianssiurakassa vaikuttavat sen kykyyn tuottaa arvoa rahalle. Ty{\"o}ss{\"a} konstruoidaan vaikutusketjuja allianssin yksil{\"o}ityjen perusratkaisujen ja arvoa rahalle -suhdetta m{\"a}{\"a}rittelevien keskeisten tulosalueiden v{\"a}lill{\"a}. Vaikutussuhteiden osalta pyrit{\"a}{\"a}n tunnistamaan sek{\"a} taloudellista toteutusta edist{\"a}vi{\"a} ett{\"a} sit{\"a} haittaavia tekij{\"o}it{\"a}. Tutkimus keskittyi yhteen allianssihankkeeseen ja sen toimintataparatkaisuihin ja kokemuksiin. Tapaustutkimushanke oli Tampereen rantatunneli -hanke. Vaikutusketjuja selvitettiin allianssin (kaikki sopimusosapuolet kattavan) johtoryhm{\"a}n kahdeksan j{\"a}senen haastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin kaksivaiheisina henkil{\"o}kohtaisina haastatteluina systemaattista mallintamismenettely{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}en (ns. kognitiiviset kartat). Tuloksena esitet{\"a}{\"a}n haastattelujen yhdistelm{\"a}n{\"a} tuotettu malli (sosiaalinen kognitiivinen kartta) ja sen alustavan analyysin esiin nostamat havainnot. Tuloksen mukaan allianssiurakka tarjoaa konkreettisen puitteen, jossa onnistumisen edellytykset ovat tavanomaista paremmat, kun kyse on haastavista ja paljon ep{\"a}varmuutta sis{\"a}lt{\"a}vist{\"a} monimutkaisista hankkeista. Onnistumista edesauttaa suuri joukko allianssin erilaisia perusratkaisuja, joista keskeisimpi{\"a} ovat kyvykk{\"a}iden palveluntuottajien valinta ja osapuolten yhteinen riskien kantaminen. Odotettavissa olevissa hy{\"o}dyiss{\"a} taas korostuvat monet laadulliset, ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n ja sidosryhmiin liittyv{\"a}t onnistumiset ja tulosvaikutukset. Realistinen tulosodote on ehk{\"a} silti suhteellisesti viel{\"a} parempi aikataulu- ja erityisesti kustannustehokkuuden osalta, sill{\"a} yhdist{\"a}m{\"a}ll{\"a} allianssin k{\"a}ytt{\"o} riitt{\"a}v{\"a}{\"a}n liikkumavaraan hankeratkaisuissa voidaan innovaatiohakuisella toteutusmuodolla parantaa toiminnan tehokkuutta parhaimmillaan merkitt{\"a}v{\"a}sti. Tuotettu n{\"a}kemys allianssin arvontuoton mekanismeista on p{\"a}{\"a}piirteiss{\"a}{\"a}n yhtenev{\"a} kirjallisuudessa esitetyn argumentaation kanssa. Ty{\"o}n uutuusarvo onkin tarkastelun kokonaisvaltaisuudessa: yhdistelm{\"a}malli (tai -kartta) kytkee allianssin perusominaisuudet, toimintatavat ja tulosodotukset kiinte{\"a}sti toisiinsa noin sadan niit{\"a} kuvaavan k{\"a}sitteen osalta. Vastaavaa kokonaisvaltaista systeemikuvausta ei allianssin toimintalogiikasta ole tiett{\"a}v{\"a}sti aiemmin laadittu.",
keywords = "project alliance, alliancing, relational contracting, transport infrastructure, construction project, project delivery systems, fuzzy cognitive mapping, value for money",
author = "Pertti Lahdenper{\"a}",
year = "2015",
language = "English",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "243",
address = "Finland",

}

Lahdenperä, P 2015, Value-creation mechanisms of alliancing: A social cognitive map of executives. VTT Technology, no. 243, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Value-creation mechanisms of alliancing : A social cognitive map of executives. / Lahdenperä, Pertti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2015. 86 p. (VTT Technology; No. 243).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Value-creation mechanisms of alliancing

T2 - A social cognitive map of executives

AU - Lahdenperä, Pertti

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Allianssiurakka on suhteellisen uusi, kasvavaa mielenkiintoa osakseen saava rakennushankkeen toteutusmuoto, jonka toimivuudesta esitetään monenlaisia näkemyksiä. Tästä syystä allianssin toimintalogiikkaa on syytä selvittää. Tässä julkaisussa raportoitavan työn tavoitteena onkin määrittää niitä keinoja ja mekanismeja, jotka allianssiurakassa vaikuttavat sen kykyyn tuottaa arvoa rahalle. Työssä konstruoidaan vaikutusketjuja allianssin yksilöityjen perusratkaisujen ja arvoa rahalle -suhdetta määrittelevien keskeisten tulosalueiden välillä. Vaikutussuhteiden osalta pyritään tunnistamaan sekä taloudellista toteutusta edistäviä että sitä haittaavia tekijöitä. Tutkimus keskittyi yhteen allianssihankkeeseen ja sen toimintataparatkaisuihin ja kokemuksiin. Tapaustutkimushanke oli Tampereen rantatunneli -hanke. Vaikutusketjuja selvitettiin allianssin (kaikki sopimusosapuolet kattavan) johtoryhmän kahdeksan jäsenen haastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin kaksivaiheisina henkilökohtaisina haastatteluina systemaattista mallintamismenettelyä hyödyntäen (ns. kognitiiviset kartat). Tuloksena esitetään haastattelujen yhdistelmänä tuotettu malli (sosiaalinen kognitiivinen kartta) ja sen alustavan analyysin esiin nostamat havainnot. Tuloksen mukaan allianssiurakka tarjoaa konkreettisen puitteen, jossa onnistumisen edellytykset ovat tavanomaista paremmat, kun kyse on haastavista ja paljon epävarmuutta sisältävistä monimutkaisista hankkeista. Onnistumista edesauttaa suuri joukko allianssin erilaisia perusratkaisuja, joista keskeisimpiä ovat kyvykkäiden palveluntuottajien valinta ja osapuolten yhteinen riskien kantaminen. Odotettavissa olevissa hyödyissä taas korostuvat monet laadulliset, ympäristöön ja sidosryhmiin liittyvät onnistumiset ja tulosvaikutukset. Realistinen tulosodote on ehkä silti suhteellisesti vielä parempi aikataulu- ja erityisesti kustannustehokkuuden osalta, sillä yhdistämällä allianssin käyttö riittävään liikkumavaraan hankeratkaisuissa voidaan innovaatiohakuisella toteutusmuodolla parantaa toiminnan tehokkuutta parhaimmillaan merkittävästi. Tuotettu näkemys allianssin arvontuoton mekanismeista on pääpiirteissään yhtenevä kirjallisuudessa esitetyn argumentaation kanssa. Työn uutuusarvo onkin tarkastelun kokonaisvaltaisuudessa: yhdistelmämalli (tai -kartta) kytkee allianssin perusominaisuudet, toimintatavat ja tulosodotukset kiinteästi toisiinsa noin sadan niitä kuvaavan käsitteen osalta. Vastaavaa kokonaisvaltaista systeemikuvausta ei allianssin toimintalogiikasta ole tiettävästi aiemmin laadittu.

AB - Allianssiurakka on suhteellisen uusi, kasvavaa mielenkiintoa osakseen saava rakennushankkeen toteutusmuoto, jonka toimivuudesta esitetään monenlaisia näkemyksiä. Tästä syystä allianssin toimintalogiikkaa on syytä selvittää. Tässä julkaisussa raportoitavan työn tavoitteena onkin määrittää niitä keinoja ja mekanismeja, jotka allianssiurakassa vaikuttavat sen kykyyn tuottaa arvoa rahalle. Työssä konstruoidaan vaikutusketjuja allianssin yksilöityjen perusratkaisujen ja arvoa rahalle -suhdetta määrittelevien keskeisten tulosalueiden välillä. Vaikutussuhteiden osalta pyritään tunnistamaan sekä taloudellista toteutusta edistäviä että sitä haittaavia tekijöitä. Tutkimus keskittyi yhteen allianssihankkeeseen ja sen toimintataparatkaisuihin ja kokemuksiin. Tapaustutkimushanke oli Tampereen rantatunneli -hanke. Vaikutusketjuja selvitettiin allianssin (kaikki sopimusosapuolet kattavan) johtoryhmän kahdeksan jäsenen haastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin kaksivaiheisina henkilökohtaisina haastatteluina systemaattista mallintamismenettelyä hyödyntäen (ns. kognitiiviset kartat). Tuloksena esitetään haastattelujen yhdistelmänä tuotettu malli (sosiaalinen kognitiivinen kartta) ja sen alustavan analyysin esiin nostamat havainnot. Tuloksen mukaan allianssiurakka tarjoaa konkreettisen puitteen, jossa onnistumisen edellytykset ovat tavanomaista paremmat, kun kyse on haastavista ja paljon epävarmuutta sisältävistä monimutkaisista hankkeista. Onnistumista edesauttaa suuri joukko allianssin erilaisia perusratkaisuja, joista keskeisimpiä ovat kyvykkäiden palveluntuottajien valinta ja osapuolten yhteinen riskien kantaminen. Odotettavissa olevissa hyödyissä taas korostuvat monet laadulliset, ympäristöön ja sidosryhmiin liittyvät onnistumiset ja tulosvaikutukset. Realistinen tulosodote on ehkä silti suhteellisesti vielä parempi aikataulu- ja erityisesti kustannustehokkuuden osalta, sillä yhdistämällä allianssin käyttö riittävään liikkumavaraan hankeratkaisuissa voidaan innovaatiohakuisella toteutusmuodolla parantaa toiminnan tehokkuutta parhaimmillaan merkittävästi. Tuotettu näkemys allianssin arvontuoton mekanismeista on pääpiirteissään yhtenevä kirjallisuudessa esitetyn argumentaation kanssa. Työn uutuusarvo onkin tarkastelun kokonaisvaltaisuudessa: yhdistelmämalli (tai -kartta) kytkee allianssin perusominaisuudet, toimintatavat ja tulosodotukset kiinteästi toisiinsa noin sadan niitä kuvaavan käsitteen osalta. Vastaavaa kokonaisvaltaista systeemikuvausta ei allianssin toimintalogiikasta ole tiettävästi aiemmin laadittu.

KW - project alliance

KW - alliancing

KW - relational contracting

KW - transport infrastructure

KW - construction project

KW - project delivery systems

KW - fuzzy cognitive mapping

KW - value for money

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Value-creation mechanisms of alliancing

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Lahdenperä P. Value-creation mechanisms of alliancing: A social cognitive map of executives. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2015. 86 p. (VTT Technology; No. 243).