Vantaan liikenneturvallisuusselvitys

Veli Himanen, Kirsi Salusjärvi

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa selvitetään Vantaan kaupungin alueella tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien ominaisuuksia. Tarkastelun taustaaineistoksi on kerätty tietoja liikenteestä, liikenneverkosta ja liikennekäyttäytymisestä. Vantaan liikenneturvallisuustyön tavoitteiden selvittämiseksi tarkastellaan liikenneturvallisuuden liittymistä liikenteen muihin seurausvaikutuksiin. Lisäksi kirjallisuusselvityksen pohjalta kartoitetaan eri yhteyksissä käytetyt liikenneturvallisuustavoitteet ja turvallisuuteen liittyvä tavoitteenasettelu yhteiskunnan muilla sektoreilla. Liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtääviä keinoja käsitellään hyvin laajasti. Tarkasteluun sisältyy maankäytön sijoittelu ja liikennepoliittiset toimenpiteet ekä erilaiset liikennejärjestelyt. Kunnossapidon ja nopeusrajoitusten lisäksi tarkastellaan myös valvonnan ja valistuksen vaikutusta. Ensinnä kasitellään kirjallisuustutkimuksista saatava tieto kunkin keinon vaikutuksesta liikenneonnettomuuksiin ja sen jälkeen mahdollinen vastaava tieto Vantaalla tehdyistä toimenpiteistä. Näiden pohjalta arvioidaan kunkin keinon avulla saatava turvallisuushyöty Vantaalla. Myös toimenpiteen kustannukset arvioidaan. Laskettaessa toteuttamiskustannukset yhtä vältettyä loukkaantumista kohden Vantaalla saatiin halvimmaksi liikenneturvallisuuden parantamiskeinoksi nopeusrajoitukset. Niiden haittana on luonnollisesti autoliikenteen hidastuminen. Seuraavaksi halvin keino on liittymän varustaminen töyssyillä. Keskimääräiset kustannukset pienille liikennejärje50 000 - 100 000 markkaa yhtä vältettyä loukkantumista kohden 10 vuoden aikana. Suuremmat rakennushankkeet johtavat yleensä selvästi suurempiin kustannuksiin yhtä vältettyä loukkaantumista kohden.Selvityksen pohjalta voidaan Vantaalla perustellusti asetttaa seuraavan 10 vuoden ajaksi liikenneturvallisuustyön tavoitteeksi liikenneonnettomuuksissa vuosittain loukkaantuvien henkilöiden määrän alentaminen puoleen nykyisestä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages97
ISBN (Print)951-38-1629-X
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume162

Fingerprint

traffic

Keywords

  • traffic safety

Cite this

Himanen, V., & Salusjärvi, K. (1982). Vantaan liikenneturvallisuusselvitys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 162
Himanen, Veli ; Salusjärvi, Kirsi. / Vantaan liikenneturvallisuusselvitys. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 97 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 162).
@book{c68c50f83ad34dceb7714a4e161b0742,
title = "Vantaan liikenneturvallisuusselvitys",
abstract = "Tutkimuksessa selvitet{\"a}{\"a}n Vantaan kaupungin alueella tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien ominaisuuksia. Tarkastelun taustaaineistoksi on ker{\"a}tty tietoja liikenteest{\"a}, liikenneverkosta ja liikennek{\"a}ytt{\"a}ytymisest{\"a}. Vantaan liikenneturvallisuusty{\"o}n tavoitteiden selvitt{\"a}miseksi tarkastellaan liikenneturvallisuuden liittymist{\"a} liikenteen muihin seurausvaikutuksiin. Lis{\"a}ksi kirjallisuusselvityksen pohjalta kartoitetaan eri yhteyksiss{\"a} k{\"a}ytetyt liikenneturvallisuustavoitteet ja turvallisuuteen liittyv{\"a} tavoitteenasettelu yhteiskunnan muilla sektoreilla. Liikenneturvallisuuden parantamiseen t{\"a}ht{\"a}{\"a}vi{\"a} keinoja k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n hyvin laajasti. Tarkasteluun sis{\"a}ltyy maank{\"a}yt{\"o}n sijoittelu ja liikennepoliittiset toimenpiteet ek{\"a} erilaiset liikennej{\"a}rjestelyt. Kunnossapidon ja nopeusrajoitusten lis{\"a}ksi tarkastellaan my{\"o}s valvonnan ja valistuksen vaikutusta. Ensinn{\"a} kasitell{\"a}{\"a}n kirjallisuustutkimuksista saatava tieto kunkin keinon vaikutuksesta liikenneonnettomuuksiin ja sen j{\"a}lkeen mahdollinen vastaava tieto Vantaalla tehdyist{\"a} toimenpiteist{\"a}. N{\"a}iden pohjalta arvioidaan kunkin keinon avulla saatava turvallisuushy{\"o}ty Vantaalla. My{\"o}s toimenpiteen kustannukset arvioidaan. Laskettaessa toteuttamiskustannukset yht{\"a} v{\"a}ltetty{\"a} loukkaantumista kohden Vantaalla saatiin halvimmaksi liikenneturvallisuuden parantamiskeinoksi nopeusrajoitukset. Niiden haittana on luonnollisesti autoliikenteen hidastuminen. Seuraavaksi halvin keino on liittym{\"a}n varustaminen t{\"o}yssyill{\"a}. Keskim{\"a}{\"a}r{\"a}iset kustannukset pienille liikennej{\"a}rje50 000 - 100 000 markkaa yht{\"a} v{\"a}ltetty{\"a} loukkantumista kohden 10 vuoden aikana. Suuremmat rakennushankkeet johtavat yleens{\"a} selv{\"a}sti suurempiin kustannuksiin yht{\"a} v{\"a}ltetty{\"a} loukkaantumista kohden.Selvityksen pohjalta voidaan Vantaalla perustellusti asetttaa seuraavan 10 vuoden ajaksi liikenneturvallisuusty{\"o}n tavoitteeksi liikenneonnettomuuksissa vuosittain loukkaantuvien henkil{\"o}iden m{\"a}{\"a}r{\"a}n alentaminen puoleen nykyisest{\"a}.",
keywords = "traffic safety",
author = "Veli Himanen and Kirsi Salusj{\"a}rvi",
year = "1982",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1629-X",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Himanen, V & Salusjärvi, K 1982, Vantaan liikenneturvallisuusselvitys. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 162, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Vantaan liikenneturvallisuusselvitys. / Himanen, Veli; Salusjärvi, Kirsi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 97 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 162).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Vantaan liikenneturvallisuusselvitys

AU - Himanen, Veli

AU - Salusjärvi, Kirsi

PY - 1982

Y1 - 1982

N2 - Tutkimuksessa selvitetään Vantaan kaupungin alueella tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien ominaisuuksia. Tarkastelun taustaaineistoksi on kerätty tietoja liikenteestä, liikenneverkosta ja liikennekäyttäytymisestä. Vantaan liikenneturvallisuustyön tavoitteiden selvittämiseksi tarkastellaan liikenneturvallisuuden liittymistä liikenteen muihin seurausvaikutuksiin. Lisäksi kirjallisuusselvityksen pohjalta kartoitetaan eri yhteyksissä käytetyt liikenneturvallisuustavoitteet ja turvallisuuteen liittyvä tavoitteenasettelu yhteiskunnan muilla sektoreilla. Liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtääviä keinoja käsitellään hyvin laajasti. Tarkasteluun sisältyy maankäytön sijoittelu ja liikennepoliittiset toimenpiteet ekä erilaiset liikennejärjestelyt. Kunnossapidon ja nopeusrajoitusten lisäksi tarkastellaan myös valvonnan ja valistuksen vaikutusta. Ensinnä kasitellään kirjallisuustutkimuksista saatava tieto kunkin keinon vaikutuksesta liikenneonnettomuuksiin ja sen jälkeen mahdollinen vastaava tieto Vantaalla tehdyistä toimenpiteistä. Näiden pohjalta arvioidaan kunkin keinon avulla saatava turvallisuushyöty Vantaalla. Myös toimenpiteen kustannukset arvioidaan. Laskettaessa toteuttamiskustannukset yhtä vältettyä loukkaantumista kohden Vantaalla saatiin halvimmaksi liikenneturvallisuuden parantamiskeinoksi nopeusrajoitukset. Niiden haittana on luonnollisesti autoliikenteen hidastuminen. Seuraavaksi halvin keino on liittymän varustaminen töyssyillä. Keskimääräiset kustannukset pienille liikennejärje50 000 - 100 000 markkaa yhtä vältettyä loukkantumista kohden 10 vuoden aikana. Suuremmat rakennushankkeet johtavat yleensä selvästi suurempiin kustannuksiin yhtä vältettyä loukkaantumista kohden.Selvityksen pohjalta voidaan Vantaalla perustellusti asetttaa seuraavan 10 vuoden ajaksi liikenneturvallisuustyön tavoitteeksi liikenneonnettomuuksissa vuosittain loukkaantuvien henkilöiden määrän alentaminen puoleen nykyisestä.

AB - Tutkimuksessa selvitetään Vantaan kaupungin alueella tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien ominaisuuksia. Tarkastelun taustaaineistoksi on kerätty tietoja liikenteestä, liikenneverkosta ja liikennekäyttäytymisestä. Vantaan liikenneturvallisuustyön tavoitteiden selvittämiseksi tarkastellaan liikenneturvallisuuden liittymistä liikenteen muihin seurausvaikutuksiin. Lisäksi kirjallisuusselvityksen pohjalta kartoitetaan eri yhteyksissä käytetyt liikenneturvallisuustavoitteet ja turvallisuuteen liittyvä tavoitteenasettelu yhteiskunnan muilla sektoreilla. Liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtääviä keinoja käsitellään hyvin laajasti. Tarkasteluun sisältyy maankäytön sijoittelu ja liikennepoliittiset toimenpiteet ekä erilaiset liikennejärjestelyt. Kunnossapidon ja nopeusrajoitusten lisäksi tarkastellaan myös valvonnan ja valistuksen vaikutusta. Ensinnä kasitellään kirjallisuustutkimuksista saatava tieto kunkin keinon vaikutuksesta liikenneonnettomuuksiin ja sen jälkeen mahdollinen vastaava tieto Vantaalla tehdyistä toimenpiteistä. Näiden pohjalta arvioidaan kunkin keinon avulla saatava turvallisuushyöty Vantaalla. Myös toimenpiteen kustannukset arvioidaan. Laskettaessa toteuttamiskustannukset yhtä vältettyä loukkaantumista kohden Vantaalla saatiin halvimmaksi liikenneturvallisuuden parantamiskeinoksi nopeusrajoitukset. Niiden haittana on luonnollisesti autoliikenteen hidastuminen. Seuraavaksi halvin keino on liittymän varustaminen töyssyillä. Keskimääräiset kustannukset pienille liikennejärje50 000 - 100 000 markkaa yhtä vältettyä loukkantumista kohden 10 vuoden aikana. Suuremmat rakennushankkeet johtavat yleensä selvästi suurempiin kustannuksiin yhtä vältettyä loukkaantumista kohden.Selvityksen pohjalta voidaan Vantaalla perustellusti asetttaa seuraavan 10 vuoden ajaksi liikenneturvallisuustyön tavoitteeksi liikenneonnettomuuksissa vuosittain loukkaantuvien henkilöiden määrän alentaminen puoleen nykyisestä.

KW - traffic safety

M3 - Report

SN - 951-38-1629-X

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Vantaan liikenneturvallisuusselvitys

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Himanen V, Salusjärvi K. Vantaan liikenneturvallisuusselvitys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 97 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 162).