Variation av bärigheten i vägens tvärprofil

Anssi Lampinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Skador i vägläggningen och i vägens konstruktion uppkommer speciellt på smala vägar med början i beläggningens kant. Skadorna beror på att trafikens hjullaster förorsaker större nedböjning (belastning) i det högra hjulapåret än mitt på vägen, vilket å sin sida leder till att vägen skadas. Bärigheten i vägens tvärprofil har relativt lite varit föremål för forskning. Denna forskning baserar sig i huvudsak på mätningar som utförs i Finland. Material har också erhållits från Norge, Sverige och Danmark. Vägrenens bredd, släntens lutning och bankhöjden inverkar på förändringarna i bärighet. Den största inverkan har vägrenens bredd, som inverkar på fordonets avstånd från vägens kant, den näst största släntlutningen och den minsta inverkan har bankhöjden. Då belastningen är belägen på ca. 1 m:s avstand från vägens kant är nedböjningen ca 1,5 gånger så stor som nedböjning mitt på vägen. Då släntlutningen är större än 1:3 - 1:4 har inte släntlutningen mera nämnvärd förhöjande effekt på bärigheten. På små och smala vägar däremot med släntlutningar på ca 1:1 - 1:2 har släntlutningen en stor inverkan på bärigheten. Man kan med hjälp av måtten i vägens tvärprofil justera den belastningseffekt, som trafiken åstadkommer. Förr att kunna bestämma storlekar på belastningseffekten har man utret trafikens fördelning i vägens tvärprofil, mao. på vilket avstand från vägens och beläggningens kant den tunga trafiken, lastbilarna, kör. Personbilarna har ingen betydelse med hänsyn till belastningen av vägen. Genom att förena bärighetsvariationer och trafikens fördelning i vägen tvärprofil har man utrett inverkan av vägarnas tvärprofil på dimensionering.
Original languageSwedish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages54
ISBN (Print)951-38-1777-6
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number222
ISSN0358-5077

Fingerprint

Tunga
Finland

Keywords

  • roads
  • pavements
  • load carrying capacity
  • cross-section
  • subgrades

Cite this

Lampinen, A. (1983). Variation av bärigheten i vägens tvärprofil. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 222
Lampinen, Anssi. / Variation av bärigheten i vägens tvärprofil. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 222).
@book{b17ccd523ef94b6c9be7d7f91207b835,
title = "Variation av b{\"a}righeten i v{\"a}gens tv{\"a}rprofil",
abstract = "Skador i v{\"a}gl{\"a}ggningen och i v{\"a}gens konstruktion uppkommer speciellt p{\aa} smala v{\"a}gar med b{\"o}rjan i bel{\"a}ggningens kant. Skadorna beror p{\aa} att trafikens hjullaster f{\"o}rorsaker st{\"o}rre nedb{\"o}jning (belastning) i det h{\"o}gra hjulap{\aa}ret {\"a}n mitt p{\aa} v{\"a}gen, vilket {\aa} sin sida leder till att v{\"a}gen skadas. B{\"a}righeten i v{\"a}gens tv{\"a}rprofil har relativt lite varit f{\"o}rem{\aa}l f{\"o}r forskning. Denna forskning baserar sig i huvudsak p{\aa} m{\"a}tningar som utf{\"o}rs i Finland. Material har ocks{\aa} erh{\aa}llits fr{\aa}n Norge, Sverige och Danmark. V{\"a}grenens bredd, sl{\"a}ntens lutning och bankh{\"o}jden inverkar p{\aa} f{\"o}r{\"a}ndringarna i b{\"a}righet. Den st{\"o}rsta inverkan har v{\"a}grenens bredd, som inverkar p{\aa} fordonets avst{\aa}nd fr{\aa}n v{\"a}gens kant, den n{\"a}st st{\"o}rsta sl{\"a}ntlutningen och den minsta inverkan har bankh{\"o}jden. D{\aa} belastningen {\"a}r bel{\"a}gen p{\aa} ca. 1 m:s avstand fr{\aa}n v{\"a}gens kant {\"a}r nedb{\"o}jningen ca 1,5 g{\aa}nger s{\aa} stor som nedb{\"o}jning mitt p{\aa} v{\"a}gen. D{\aa} sl{\"a}ntlutningen {\"a}r st{\"o}rre {\"a}n 1:3 - 1:4 har inte sl{\"a}ntlutningen mera n{\"a}mnv{\"a}rd f{\"o}rh{\"o}jande effekt p{\aa} b{\"a}righeten. P{\aa} sm{\aa} och smala v{\"a}gar d{\"a}remot med sl{\"a}ntlutningar p{\aa} ca 1:1 - 1:2 har sl{\"a}ntlutningen en stor inverkan p{\aa} b{\"a}righeten. Man kan med hj{\"a}lp av m{\aa}tten i v{\"a}gens tv{\"a}rprofil justera den belastningseffekt, som trafiken {\aa}stadkommer. F{\"o}rr att kunna best{\"a}mma storlekar p{\aa} belastningseffekten har man utret trafikens f{\"o}rdelning i v{\"a}gens tv{\"a}rprofil, mao. p{\aa} vilket avstand fr{\aa}n v{\"a}gens och bel{\"a}ggningens kant den tunga trafiken, lastbilarna, k{\"o}r. Personbilarna har ingen betydelse med h{\"a}nsyn till belastningen av v{\"a}gen. Genom att f{\"o}rena b{\"a}righetsvariationer och trafikens f{\"o}rdelning i v{\"a}gen tv{\"a}rprofil har man utrett inverkan av v{\"a}garnas tv{\"a}rprofil p{\aa} dimensionering.",
keywords = "roads, pavements, load carrying capacity, cross-section, subgrades",
author = "Anssi Lampinen",
year = "1983",
language = "Swedish",
isbn = "951-38-1777-6",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "222",
address = "Finland",

}

Lampinen, A 1983, Variation av bärigheten i vägens tvärprofil. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 222, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Variation av bärigheten i vägens tvärprofil. / Lampinen, Anssi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 222).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Variation av bärigheten i vägens tvärprofil

AU - Lampinen, Anssi

PY - 1983

Y1 - 1983

N2 - Skador i vägläggningen och i vägens konstruktion uppkommer speciellt på smala vägar med början i beläggningens kant. Skadorna beror på att trafikens hjullaster förorsaker större nedböjning (belastning) i det högra hjulapåret än mitt på vägen, vilket å sin sida leder till att vägen skadas. Bärigheten i vägens tvärprofil har relativt lite varit föremål för forskning. Denna forskning baserar sig i huvudsak på mätningar som utförs i Finland. Material har också erhållits från Norge, Sverige och Danmark. Vägrenens bredd, släntens lutning och bankhöjden inverkar på förändringarna i bärighet. Den största inverkan har vägrenens bredd, som inverkar på fordonets avstånd från vägens kant, den näst största släntlutningen och den minsta inverkan har bankhöjden. Då belastningen är belägen på ca. 1 m:s avstand från vägens kant är nedböjningen ca 1,5 gånger så stor som nedböjning mitt på vägen. Då släntlutningen är större än 1:3 - 1:4 har inte släntlutningen mera nämnvärd förhöjande effekt på bärigheten. På små och smala vägar däremot med släntlutningar på ca 1:1 - 1:2 har släntlutningen en stor inverkan på bärigheten. Man kan med hjälp av måtten i vägens tvärprofil justera den belastningseffekt, som trafiken åstadkommer. Förr att kunna bestämma storlekar på belastningseffekten har man utret trafikens fördelning i vägens tvärprofil, mao. på vilket avstand från vägens och beläggningens kant den tunga trafiken, lastbilarna, kör. Personbilarna har ingen betydelse med hänsyn till belastningen av vägen. Genom att förena bärighetsvariationer och trafikens fördelning i vägen tvärprofil har man utrett inverkan av vägarnas tvärprofil på dimensionering.

AB - Skador i vägläggningen och i vägens konstruktion uppkommer speciellt på smala vägar med början i beläggningens kant. Skadorna beror på att trafikens hjullaster förorsaker större nedböjning (belastning) i det högra hjulapåret än mitt på vägen, vilket å sin sida leder till att vägen skadas. Bärigheten i vägens tvärprofil har relativt lite varit föremål för forskning. Denna forskning baserar sig i huvudsak på mätningar som utförs i Finland. Material har också erhållits från Norge, Sverige och Danmark. Vägrenens bredd, släntens lutning och bankhöjden inverkar på förändringarna i bärighet. Den största inverkan har vägrenens bredd, som inverkar på fordonets avstånd från vägens kant, den näst största släntlutningen och den minsta inverkan har bankhöjden. Då belastningen är belägen på ca. 1 m:s avstand från vägens kant är nedböjningen ca 1,5 gånger så stor som nedböjning mitt på vägen. Då släntlutningen är större än 1:3 - 1:4 har inte släntlutningen mera nämnvärd förhöjande effekt på bärigheten. På små och smala vägar däremot med släntlutningar på ca 1:1 - 1:2 har släntlutningen en stor inverkan på bärigheten. Man kan med hjälp av måtten i vägens tvärprofil justera den belastningseffekt, som trafiken åstadkommer. Förr att kunna bestämma storlekar på belastningseffekten har man utret trafikens fördelning i vägens tvärprofil, mao. på vilket avstand från vägens och beläggningens kant den tunga trafiken, lastbilarna, kör. Personbilarna har ingen betydelse med hänsyn till belastningen av vägen. Genom att förena bärighetsvariationer och trafikens fördelning i vägen tvärprofil har man utrett inverkan av vägarnas tvärprofil på dimensionering.

KW - roads

KW - pavements

KW - load carrying capacity

KW - cross-section

KW - subgrades

M3 - Report

SN - 951-38-1777-6

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Variation av bärigheten i vägens tvärprofil

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Lampinen A. Variation av bärigheten i vägens tvärprofil. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 222).