TY - BOOK
T1 - Varoituslaitteettomien tasoristeysten havaittavuus
T2 - Vaatimukset ja niiden toteutuminen
AU - Kallberg, Veli-Pekka
AU - Ahonen, Tapio
N1 - Project code: 82607
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Tasoristeysten turvallinen ylittäminen edellyttää, että
tienkäyttäjä voi havaita tasoristeyksen niin ajoissa,
että hän pystyy tarvittaessa pysäyttämään ajoneuvonsa
ennen sitä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko
varoituslaitteettomien tasoristeysten
havaitsemisetäisyydet riittäviä säädösten, ohjeiden ja
turvallisuuden näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, mitkä
tekijät rajoittavat tasoristeysten havaittavuutta
tienkäyttäjille, ja arvioitiin havaittavuuden
parantamismahdollisuuksia.
Aineistona olivat kaikki vuosina 2006-2010 inventoidut
524 varoituslaitteetonta pääraiteiden tasoristeystä,
jotka eivät olleet viljelys- tai huoltoteillä,
laituripoluilla tai kevyen liikenteen väylillä ja joista
oli tasoristeystä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan
näkökulmasta kuvattua videoaineistoa. Kun molempia
lähestymissuuntia tarkasteltiin erikseen,
havaitsemisetäisyyttä tarkasteltiin 1 048 tapauksessa.
Olemassa olevat säädökset ja ohjeet koskevat vain uusia
ja parannettavia tasoristeyksiä. Tässä tutkimuksessa
sellaisia ei ollut lainkaan.
Asetuksen ja Liikenneviraston ohjeen mukaan
tasoristeyksen havaitsemisetäisyyden on oltava pitempi
kuin tiekulkuneuvon pysähtymismatka tilanteessa, jossa
kuljettajan reaktioaika on 1,7 s ja hidastuvuus
jarrutuksessa 3 m/s2. Turvallisuuden kannalta olisi
suositeltavaa, että etäisyyden laskenta perustuisi
reaktioaikaan 2 s ja hidastuvuuteen 2 m/s2 ainakin
silloin, kun tasoristeystä edeltää alamäki tai
havaitsemisetäisyys on helposti pidennettävissä.
Varoituslaitteettomissa tasoristeyksissä mitoitusnopeuden
on Liikenneviraston ohjeen mukaan oltava enintään 50
km/h. Sitä vastaava havaitsemisetäisyyden vaatimus on 55
m ja mitoitusnopeudella 30 km/h vastaavasti 26 m. Jos
määritys perustettaisiin reaktioaikaan 2 s ja
hidastuvuuteen 2 m/s2, etäisyydet olisivat noin
kolmanneksen pidempiä.
Varoituslaitteettoman tasoristeyksen havaitsemisetäisyys
arvioitiin riittämättömäksi 11-17 %:ssa tapauksista.
Syynä oli tavallisesti tien kaarre, kasvillisuus (puiden
rungot ja oksat, pensaat) tai tasoristeysmerkkien
puuttuminen. Usein samanaikaisesti vaikutti kaksi tai
kolme tekijää. Riittämättömäksi arvioitu
havaitsemisetäisyys olisi tavallisesti suhteellisen
helpoin toimenpitein parannettavissa riittävälle tasolle.
Suurimmassa osaa tasoristeyksistä, joissa
havaitsemisetäisyys oli pienempi kuin mitoitusnopeutta 50
km/h vastaava vaatimus, tieliikenteen nopeus arvioitiin
selvästi pienemmäksi kuin 50 km/h.
Tutkimuksessa esitetään lukuisia ehdotuksia, jotka
koskevat varoituslaitteettomien tasoristeyksien
havaitsemisetäisyyttä koskevien vaatimusten kehittämistä.
AB - Tasoristeysten turvallinen ylittäminen edellyttää, että
tienkäyttäjä voi havaita tasoristeyksen niin ajoissa,
että hän pystyy tarvittaessa pysäyttämään ajoneuvonsa
ennen sitä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko
varoituslaitteettomien tasoristeysten
havaitsemisetäisyydet riittäviä säädösten, ohjeiden ja
turvallisuuden näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, mitkä
tekijät rajoittavat tasoristeysten havaittavuutta
tienkäyttäjille, ja arvioitiin havaittavuuden
parantamismahdollisuuksia.
Aineistona olivat kaikki vuosina 2006-2010 inventoidut
524 varoituslaitteetonta pääraiteiden tasoristeystä,
jotka eivät olleet viljelys- tai huoltoteillä,
laituripoluilla tai kevyen liikenteen väylillä ja joista
oli tasoristeystä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan
näkökulmasta kuvattua videoaineistoa. Kun molempia
lähestymissuuntia tarkasteltiin erikseen,
havaitsemisetäisyyttä tarkasteltiin 1 048 tapauksessa.
Olemassa olevat säädökset ja ohjeet koskevat vain uusia
ja parannettavia tasoristeyksiä. Tässä tutkimuksessa
sellaisia ei ollut lainkaan.
Asetuksen ja Liikenneviraston ohjeen mukaan
tasoristeyksen havaitsemisetäisyyden on oltava pitempi
kuin tiekulkuneuvon pysähtymismatka tilanteessa, jossa
kuljettajan reaktioaika on 1,7 s ja hidastuvuus
jarrutuksessa 3 m/s2. Turvallisuuden kannalta olisi
suositeltavaa, että etäisyyden laskenta perustuisi
reaktioaikaan 2 s ja hidastuvuuteen 2 m/s2 ainakin
silloin, kun tasoristeystä edeltää alamäki tai
havaitsemisetäisyys on helposti pidennettävissä.
Varoituslaitteettomissa tasoristeyksissä mitoitusnopeuden
on Liikenneviraston ohjeen mukaan oltava enintään 50
km/h. Sitä vastaava havaitsemisetäisyyden vaatimus on 55
m ja mitoitusnopeudella 30 km/h vastaavasti 26 m. Jos
määritys perustettaisiin reaktioaikaan 2 s ja
hidastuvuuteen 2 m/s2, etäisyydet olisivat noin
kolmanneksen pidempiä.
Varoituslaitteettoman tasoristeyksen havaitsemisetäisyys
arvioitiin riittämättömäksi 11-17 %:ssa tapauksista.
Syynä oli tavallisesti tien kaarre, kasvillisuus (puiden
rungot ja oksat, pensaat) tai tasoristeysmerkkien
puuttuminen. Usein samanaikaisesti vaikutti kaksi tai
kolme tekijää. Riittämättömäksi arvioitu
havaitsemisetäisyys olisi tavallisesti suhteellisen
helpoin toimenpitein parannettavissa riittävälle tasolle.
Suurimmassa osaa tasoristeyksistä, joissa
havaitsemisetäisyys oli pienempi kuin mitoitusnopeutta 50
km/h vastaava vaatimus, tieliikenteen nopeus arvioitiin
selvästi pienemmäksi kuin 50 km/h.
Tutkimuksessa esitetään lukuisia ehdotuksia, jotka
koskevat varoituslaitteettomien tasoristeyksien
havaitsemisetäisyyttä koskevien vaatimusten kehittämistä.
KW - passive level crossing
KW - safety
KW - detection distance
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Varoituslaitteettomien tasoristeysten havaittavuus
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -