@book{144aa86c25864c7b8f566a7d712bb232,
title = "Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien k{\"a}sitykset ja riskin kokeminen",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielest{\"a} vartioimaton tasoristeys tulisi ylitt{\"a}{\"a} ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lis{\"a}ksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielest{\"a} parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sek{\"a} mit{\"a} tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot ker{\"a}ttiin haastattelemalla 56 henkil{\"o}- tai pakettiauton kuljettajaa v{\"a}h{\"a}liikenteisten tasoristeyksen ylitt{\"a}misen j{\"a}lkeen. Kuljettajista 29-70 % mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden v{\"a}hent{\"a}misen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin j{\"a}sentynytt{\"a} k{\"a}sityst{\"a} turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksest{\"a}. Toinen keskeinen tulos osoitti, ett{\"a} kuljettajat pitiv{\"a}t p{\"a}{\"a}tien ylityst{\"a} vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylityst{\"a}, vaikka tasoristeyksen ylityst{\"a} pidettiinkin vaarallisempana. T{\"a}m{\"a}n tulkittiin osoittavan, ett{\"a} kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyv{\"a}n onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tiet{\"a}v{\"a}tkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielest{\"a} v{\"a}h{\"a}liikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla n{\"a}kemi{\"a} radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} l{\"a}hestymismerkkej{\"a}. Lis{\"a}ksi kuljettajat ehdottivat, ett{\"a} tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lis{\"a}t{\"a} STOP-merkin k{\"a}yt{\"o}ll{\"a}, paremmin n{\"a}kyvill{\"a} merkeill{\"a} ja parantamalla n{\"a}kemi{\"a}. T{\"a}ss{\"a} ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niit{\"a} kokonaisuutena.",
keywords = "railway-road grade crossing, drivers, traffic safety, behaviour, interviews",
author = "Mikko Poutanen and Juha Luoma",
note = "Project code: 10404 ",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7278-6",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2474",
address = "Finland",
}