Veneiden uudet energiajärjestelmät

Raili Alanen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Veneiden uudet energiajärjestelmät -projektissa tutkittiin ja osin myös testattiin veneilyyn liittyviä energiaa ja ympäristöä säästäviä, lähinnä sähköteknisiä ratkaisuja ja tuotteita. Tärkeimpänä tutkimuskohteena olivat uusiutuvien energialähteiden käyttömahdollisuudet ja niihin liittyvät tuotteet veneissä. Vertailevien mittausten kohteena olivat lyijy- ja litium-akut. Lisäksi tutkittiin akkujen latausta vapaasti pyörivän sähköpropulsiomoottorin avulla laivalaboratoriossa. Testiveneenä oli 12-metrinen purjevene, johon oli asennettu litium-akusto ja sähköpropulsiojärjestelmä sekä mittausten keruujärjestelmä. Lisäksi tutkittiin aurinkopaneelin käyttöä akkujen lataamiseen. Projektissa ideoitiin energiatehokkaita ratkaisuja sekä yhteistyöyritysten että ulkopuolisten yritysten kanssa. Lisäksi tehtiin asiakasmielipidehaastattelu venemessuilla. Oli selvästi nähtävissä, että erityyppisille vihreille ja energiaa säästäville ratkaisuille on tarvetta myös venealalla. Vuoden 2009 vesikulkuneuvorekisterin tietojen mukaan arvioituna yli 20 hv:n perämoottoriveneet ja dieselkäyttöiset sisämoottoriveneet aiheuttavat suurimman polttoainekulutuksen ja suurimmat päästöt. Sähkömoottorien käyttö polttomoottorien sijaan tai isommissa veneissä hybridijärjestelmänä nähtiin ympäristöystävällisenä tulevaisuuden ratkaisuna etenkin, jos sähkö tuotetaan uusiutuvista energialähteistä. Myös biopolttoaineet ovat tulossa veneilyyn. Pitkäikäiset ja energiatehokkaat litium-akut antavat mahdollisuuden niiden käyttöön myös veneilyajan ulkopuolella. Veneiden sähköjärjestelmissä laitteiden yhteensopivuus tiedonsiirtoväylä-ratkaisujen muodossa mahdollistaa asiakkaita palvelevan automaation ja informaatiojärjestelmän kehittymisen. Venealalla onkin suuri potentiaali uusien automaattisten, opastavien ja informatiivisten tuotteiden kehitykselle samalla, kun veneiden ja niihin liittyvien laitteiden monipuolisempaa ympärivuotista käytettävyyttä parannetaan.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages87
ISBN (Electronic)978-951-38-7496-4
Publication statusPublished - 2010
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Working Papers
PublisherVTT
No.154
ISSN (Electronic)1459-7683

Keywords

  • clean boat
  • green boat
  • Batteries
  • energy efficiency

Cite this

Alanen, R. (2010). Veneiden uudet energiajärjestelmät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 154
Alanen, Raili. / Veneiden uudet energiajärjestelmät. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 87 p. (VTT Working Papers; No. 154).
@book{ea7e3e00211c4d2a9b04c2613cb91d46,
title = "Veneiden uudet energiaj{\"a}rjestelm{\"a}t",
abstract = "Veneiden uudet energiaj{\"a}rjestelm{\"a}t -projektissa tutkittiin ja osin my{\"o}s testattiin veneilyyn liittyvi{\"a} energiaa ja ymp{\"a}rist{\"o}{\"a} s{\"a}{\"a}st{\"a}vi{\"a}, l{\"a}hinn{\"a} s{\"a}hk{\"o}teknisi{\"a} ratkaisuja ja tuotteita. T{\"a}rkeimp{\"a}n{\"a} tutkimuskohteena olivat uusiutuvien energial{\"a}hteiden k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet ja niihin liittyv{\"a}t tuotteet veneiss{\"a}. Vertailevien mittausten kohteena olivat lyijy- ja litium-akut. Lis{\"a}ksi tutkittiin akkujen latausta vapaasti py{\"o}riv{\"a}n s{\"a}hk{\"o}propulsiomoottorin avulla laivalaboratoriossa. Testiveneen{\"a} oli 12-metrinen purjevene, johon oli asennettu litium-akusto ja s{\"a}hk{\"o}propulsioj{\"a}rjestelm{\"a} sek{\"a} mittausten keruuj{\"a}rjestelm{\"a}. Lis{\"a}ksi tutkittiin aurinkopaneelin k{\"a}ytt{\"o}{\"a} akkujen lataamiseen. Projektissa ideoitiin energiatehokkaita ratkaisuja sek{\"a} yhteisty{\"o}yritysten ett{\"a} ulkopuolisten yritysten kanssa. Lis{\"a}ksi tehtiin asiakasmielipidehaastattelu venemessuilla. Oli selv{\"a}sti n{\"a}ht{\"a}viss{\"a}, ett{\"a} erityyppisille vihreille ja energiaa s{\"a}{\"a}st{\"a}ville ratkaisuille on tarvetta my{\"o}s venealalla. Vuoden 2009 vesikulkuneuvorekisterin tietojen mukaan arvioituna yli 20 hv:n per{\"a}moottoriveneet ja dieselk{\"a}ytt{\"o}iset sis{\"a}moottoriveneet aiheuttavat suurimman polttoainekulutuksen ja suurimmat p{\"a}{\"a}st{\"o}t. S{\"a}hk{\"o}moottorien k{\"a}ytt{\"o} polttomoottorien sijaan tai isommissa veneiss{\"a} hybridij{\"a}rjestelm{\"a}n{\"a} n{\"a}htiin ymp{\"a}rist{\"o}yst{\"a}v{\"a}llisen{\"a} tulevaisuuden ratkaisuna etenkin, jos s{\"a}hk{\"o} tuotetaan uusiutuvista energial{\"a}hteist{\"a}. My{\"o}s biopolttoaineet ovat tulossa veneilyyn. Pitk{\"a}ik{\"a}iset ja energiatehokkaat litium-akut antavat mahdollisuuden niiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n my{\"o}s veneilyajan ulkopuolella. Veneiden s{\"a}hk{\"o}j{\"a}rjestelmiss{\"a} laitteiden yhteensopivuus tiedonsiirtov{\"a}yl{\"a}-ratkaisujen muodossa mahdollistaa asiakkaita palvelevan automaation ja informaatioj{\"a}rjestelm{\"a}n kehittymisen. Venealalla onkin suuri potentiaali uusien automaattisten, opastavien ja informatiivisten tuotteiden kehitykselle samalla, kun veneiden ja niihin liittyvien laitteiden monipuolisempaa ymp{\"a}rivuotista k{\"a}ytett{\"a}vyytt{\"a} parannetaan.",
keywords = "clean boat, green boat, Batteries, energy efficiency",
author = "Raili Alanen",
note = "Project code: 37942",
year = "2010",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "154",
address = "Finland",

}

Alanen, R 2010, Veneiden uudet energiajärjestelmät. VTT Working Papers, no. 154, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Veneiden uudet energiajärjestelmät. / Alanen, Raili.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 87 p. (VTT Working Papers; No. 154).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Veneiden uudet energiajärjestelmät

AU - Alanen, Raili

N1 - Project code: 37942

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Veneiden uudet energiajärjestelmät -projektissa tutkittiin ja osin myös testattiin veneilyyn liittyviä energiaa ja ympäristöä säästäviä, lähinnä sähköteknisiä ratkaisuja ja tuotteita. Tärkeimpänä tutkimuskohteena olivat uusiutuvien energialähteiden käyttömahdollisuudet ja niihin liittyvät tuotteet veneissä. Vertailevien mittausten kohteena olivat lyijy- ja litium-akut. Lisäksi tutkittiin akkujen latausta vapaasti pyörivän sähköpropulsiomoottorin avulla laivalaboratoriossa. Testiveneenä oli 12-metrinen purjevene, johon oli asennettu litium-akusto ja sähköpropulsiojärjestelmä sekä mittausten keruujärjestelmä. Lisäksi tutkittiin aurinkopaneelin käyttöä akkujen lataamiseen. Projektissa ideoitiin energiatehokkaita ratkaisuja sekä yhteistyöyritysten että ulkopuolisten yritysten kanssa. Lisäksi tehtiin asiakasmielipidehaastattelu venemessuilla. Oli selvästi nähtävissä, että erityyppisille vihreille ja energiaa säästäville ratkaisuille on tarvetta myös venealalla. Vuoden 2009 vesikulkuneuvorekisterin tietojen mukaan arvioituna yli 20 hv:n perämoottoriveneet ja dieselkäyttöiset sisämoottoriveneet aiheuttavat suurimman polttoainekulutuksen ja suurimmat päästöt. Sähkömoottorien käyttö polttomoottorien sijaan tai isommissa veneissä hybridijärjestelmänä nähtiin ympäristöystävällisenä tulevaisuuden ratkaisuna etenkin, jos sähkö tuotetaan uusiutuvista energialähteistä. Myös biopolttoaineet ovat tulossa veneilyyn. Pitkäikäiset ja energiatehokkaat litium-akut antavat mahdollisuuden niiden käyttöön myös veneilyajan ulkopuolella. Veneiden sähköjärjestelmissä laitteiden yhteensopivuus tiedonsiirtoväylä-ratkaisujen muodossa mahdollistaa asiakkaita palvelevan automaation ja informaatiojärjestelmän kehittymisen. Venealalla onkin suuri potentiaali uusien automaattisten, opastavien ja informatiivisten tuotteiden kehitykselle samalla, kun veneiden ja niihin liittyvien laitteiden monipuolisempaa ympärivuotista käytettävyyttä parannetaan.

AB - Veneiden uudet energiajärjestelmät -projektissa tutkittiin ja osin myös testattiin veneilyyn liittyviä energiaa ja ympäristöä säästäviä, lähinnä sähköteknisiä ratkaisuja ja tuotteita. Tärkeimpänä tutkimuskohteena olivat uusiutuvien energialähteiden käyttömahdollisuudet ja niihin liittyvät tuotteet veneissä. Vertailevien mittausten kohteena olivat lyijy- ja litium-akut. Lisäksi tutkittiin akkujen latausta vapaasti pyörivän sähköpropulsiomoottorin avulla laivalaboratoriossa. Testiveneenä oli 12-metrinen purjevene, johon oli asennettu litium-akusto ja sähköpropulsiojärjestelmä sekä mittausten keruujärjestelmä. Lisäksi tutkittiin aurinkopaneelin käyttöä akkujen lataamiseen. Projektissa ideoitiin energiatehokkaita ratkaisuja sekä yhteistyöyritysten että ulkopuolisten yritysten kanssa. Lisäksi tehtiin asiakasmielipidehaastattelu venemessuilla. Oli selvästi nähtävissä, että erityyppisille vihreille ja energiaa säästäville ratkaisuille on tarvetta myös venealalla. Vuoden 2009 vesikulkuneuvorekisterin tietojen mukaan arvioituna yli 20 hv:n perämoottoriveneet ja dieselkäyttöiset sisämoottoriveneet aiheuttavat suurimman polttoainekulutuksen ja suurimmat päästöt. Sähkömoottorien käyttö polttomoottorien sijaan tai isommissa veneissä hybridijärjestelmänä nähtiin ympäristöystävällisenä tulevaisuuden ratkaisuna etenkin, jos sähkö tuotetaan uusiutuvista energialähteistä. Myös biopolttoaineet ovat tulossa veneilyyn. Pitkäikäiset ja energiatehokkaat litium-akut antavat mahdollisuuden niiden käyttöön myös veneilyajan ulkopuolella. Veneiden sähköjärjestelmissä laitteiden yhteensopivuus tiedonsiirtoväylä-ratkaisujen muodossa mahdollistaa asiakkaita palvelevan automaation ja informaatiojärjestelmän kehittymisen. Venealalla onkin suuri potentiaali uusien automaattisten, opastavien ja informatiivisten tuotteiden kehitykselle samalla, kun veneiden ja niihin liittyvien laitteiden monipuolisempaa ympärivuotista käytettävyyttä parannetaan.

KW - clean boat

KW - green boat

KW - Batteries

KW - energy efficiency

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Veneiden uudet energiajärjestelmät

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Alanen R. Veneiden uudet energiajärjestelmät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 87 p. (VTT Working Papers; No. 154).