Vetyteknologia: Vedyn käyttö moottoripolttoaineena

Tom Eklund, Nils-Olof Nylund

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tässä kirjallisuusselvityksessä on keskitytty liikenteen kulkuneuvojen käyttämiin moottorityyppeihin. Kulkuneuvokäyttöön liittyvät läheisesti myös vedyn varastointimuodot ja niiden sovittaminen eri moottoreiden polttoaineensyöttöjärjestelmiin. Vaikka vety teoriassa on ihanteellinen moottoripolttoaine (korkea oktaaniluku, puhtaat pakokaasut), esiintyy varsinkin mäntäpolttomoottoreiden yhteydessä erilaisia ongelmia. Tällaisia ovat mm. ennenaikainen syttyminen imusarjassa, nakuttava käynti ja suuret typenoksidipäästöt korkeilla kuormitusasteilla. Ongelmat voidaan poistaa tai niiden vaikutusta vähentää esimerkiksi veden ruiskutuksella imusarjaan, ilman syötöllä ennen imuventtiiliä tai vedyn suojaruiskutuksella palotilaan. Mitä lähemmäksi optimoitua vetymoottoria eri ratkaisuilla pyritään, sitä suurempia muutostöitä ja kalliimpia järjestelmiä tarvitaan. Puristussytytteisen dieselmoottorin vetykäyttöä rajaavat hyvin suppeat moottoritekniset säätö- ja rakenneparametrit, mutta se on silti selvästi toteutettavissa. Jatkuvalla liekillä polttoainetta polttavat moottorit, kuten kaasuturbiinit, soveltuvat pienin muutoksin vetykäyttöön. Pieniä vaikeuksia aiheuttaa kaasuturbiinin käynnistäminen, jolloin kaasu syttyy räjähdyksenomaisesti. Ongelma on ilmeisesti poistettavissa suunnittelemalla vedylle oma käynnistysjärjestelmä. Vedyn varastointivaihtoehtoja ovat paineastiaan puristettu kaasumainen vety, hyvin eristetyssä säiliössä varastoitava nesteytetty vety, kiinteään metallimatriisiin metallihydridiksi sidottu vety ja kemiallisesti nestemäisiin hydrideihin sidottu vety (metanoli, metyylisykloheksaani). Pienissä kulkuneuvoissa (autot) on turvallisuuden ja tllankäytön kannalta metallihydridivarastointi todettu hyväksi. Toinen vähemmän tutkittu vaihtoehto on nestemäisten hydridien käyttö. Suuremmille ja lähes jatkuvasti liikkeellä oleville kulkuneuvoille nesteytetty vety sopii hyvin, koska säiliön viemä tila ei ole yhtä ratkaiseva kuin pienessä autossa. Nesteytetyn vedyn järjestelmän suhteellinen keveys sopii erityiseti suihkuturbiineilla varustettuihin lentokoneisiin. Kirjallisuusselvitys on selvästi osoittanut, että saatavissa ei ole tutkimustuloksia vedyllä tehdyistä moottorikokeista kylmissä olosuhteissa.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages64
    ISBN (Print)951-38-2019-X
    Publication statusPublished - 1984
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number309
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • hydrogen
    • production
    • fuel cells
    • fuels
    • vehicles

    Cite this