Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset

Translated title of the contribution: Vibration measurements on electric generator

Kari Tammi, Kai Katajamäki, Paul Klinge, Seppo Aatola

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset tehtiin Pitäjänmäessä 5-7.2.2001 uuden
    generaattorin koeajon yhteydessä. Mittaukset liittyvät TEKES:n VÄRE-tutkimusohjelman projektiin "Pyörivien koneiden värähtelyn hallinta". Mittausten tavoitteina olivat generaattorin laskennallisen mallin tulosten verifiointi sekä generaattorin ja siihen liitettävän dieselmoottorin muodostaman dieselaggregaatin dynamiikan tuntemuksen kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli mittaus- ja analyysimenetelmien testaus ja kehittäminen käyttäen VTT:n hankkimaa LMS Cada-X-ohjelmistoa ensi kertaa kenttämittauksissa. Jousille tuetun generaattorin runkorakenteista ja laakeripukeista mitattiin värähtelysignaaleja sekä roottorin keskivaiheilta sen siirtymäsignaaleja. Mittauspisteitä seitsemässä eri mittauspistesetissä oli yhteensä 37 kpl. Generaattoria herätettiin hydraulisella täristimellä perinteisen moodianalyysin suorittamiseksi. Käynninaikaisen moodianalyysin suorittamiseksi generaattoria käytettiin sähkömoottorina erilaisissa ajotilanteissa. Erilaisia ajotilanteita saatiin aikaan vaihtelemalla kierroslukua ja magnetointia. Käynninaikaisen moodianalyysin tuloksia ns. normaalissa ajotilanteessa verrataan
    laskennallisiin tuloksiin MAC ja CoMAC -vertailujen avulla. Tulokset vastaavat hyvin toisiaan. Lisäksi esitetään mittausten aikana tehtyjä havaintoja koejärjestelystä koskien täristimen kiinnitystä, roottorin siirtymämittausta ja mittauspisteverkkoa ja kerrotaan myös käynninaikaisesta moodianalyysistä saaduista kokemuksista.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages32
    Publication statusPublished - 2001
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti
    NumberBVAL35-011168

    Fingerprint

    Vibration

    Cite this

    Tammi, K., Katajamäki, K., Klinge, P., & Aatola, S. (2001). Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti, No. BVAL35-011168
    Tammi, Kari ; Katajamäki, Kai ; Klinge, Paul ; Aatola, Seppo. / Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 32 p. (VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti; No. BVAL35-011168).
    @book{7dfc9851153a4bda87e962d5859f06e8,
    title = "S{\"a}hk{\"o}generaattorin v{\"a}r{\"a}htelymittaukset",
    abstract = "S{\"a}hk{\"o}generaattorin v{\"a}r{\"a}htelymittaukset tehtiin Pit{\"a}j{\"a}nm{\"a}ess{\"a} 5-7.2.2001 uudengeneraattorin koeajon yhteydess{\"a}. Mittaukset liittyv{\"a}t TEKES:n V{\"A}RE-tutkimusohjelman projektiin {"}Py{\"o}rivien koneiden v{\"a}r{\"a}htelyn hallinta{"}. Mittausten tavoitteina olivat generaattorin laskennallisen mallin tulosten verifiointi sek{\"a} generaattorin ja siihen liitett{\"a}v{\"a}n dieselmoottorin muodostaman dieselaggregaatin dynamiikan tuntemuksen kehitt{\"a}minen. Lis{\"a}ksi tavoitteena oli mittaus- ja analyysimenetelmien testaus ja kehitt{\"a}minen k{\"a}ytt{\"a}en VTT:n hankkimaa LMS Cada-X-ohjelmistoa ensi kertaa kentt{\"a}mittauksissa. Jousille tuetun generaattorin runkorakenteista ja laakeripukeista mitattiin v{\"a}r{\"a}htelysignaaleja sek{\"a} roottorin keskivaiheilta sen siirtym{\"a}signaaleja. Mittauspisteit{\"a} seitsem{\"a}ss{\"a} eri mittauspistesetiss{\"a} oli yhteens{\"a} 37 kpl. Generaattoria her{\"a}tettiin hydraulisella t{\"a}ristimell{\"a} perinteisen moodianalyysin suorittamiseksi. K{\"a}ynninaikaisen moodianalyysin suorittamiseksi generaattoria k{\"a}ytettiin s{\"a}hk{\"o}moottorina erilaisissa ajotilanteissa. Erilaisia ajotilanteita saatiin aikaan vaihtelemalla kierroslukua ja magnetointia. K{\"a}ynninaikaisen moodianalyysin tuloksia ns. normaalissa ajotilanteessa verrataanlaskennallisiin tuloksiin MAC ja CoMAC -vertailujen avulla. Tulokset vastaavat hyvin toisiaan. Lis{\"a}ksi esitet{\"a}{\"a}n mittausten aikana tehtyj{\"a} havaintoja koej{\"a}rjestelyst{\"a} koskien t{\"a}ristimen kiinnityst{\"a}, roottorin siirtym{\"a}mittausta ja mittauspisteverkkoa ja kerrotaan my{\"o}s k{\"a}ynninaikaisesta moodianalyysist{\"a} saaduista kokemuksista.",
    author = "Kari Tammi and Kai Katajam{\"a}ki and Paul Klinge and Seppo Aatola",
    note = "LIS: e CA2: VAL3 CA: VAL Project code: V0SU00572 PGN: 12 s. + liitt. 20 s.",
    year = "2001",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "BVAL35-011168",
    address = "Finland",

    }

    Tammi, K, Katajamäki, K, Klinge, P & Aatola, S 2001, Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset. VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti, no. BVAL35-011168, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset. / Tammi, Kari; Katajamäki, Kai; Klinge, Paul; Aatola, Seppo.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 32 p. (VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti; No. BVAL35-011168).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset

    AU - Tammi, Kari

    AU - Katajamäki, Kai

    AU - Klinge, Paul

    AU - Aatola, Seppo

    N1 - LIS: e CA2: VAL3 CA: VAL Project code: V0SU00572 PGN: 12 s. + liitt. 20 s.

    PY - 2001

    Y1 - 2001

    N2 - Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset tehtiin Pitäjänmäessä 5-7.2.2001 uudengeneraattorin koeajon yhteydessä. Mittaukset liittyvät TEKES:n VÄRE-tutkimusohjelman projektiin "Pyörivien koneiden värähtelyn hallinta". Mittausten tavoitteina olivat generaattorin laskennallisen mallin tulosten verifiointi sekä generaattorin ja siihen liitettävän dieselmoottorin muodostaman dieselaggregaatin dynamiikan tuntemuksen kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli mittaus- ja analyysimenetelmien testaus ja kehittäminen käyttäen VTT:n hankkimaa LMS Cada-X-ohjelmistoa ensi kertaa kenttämittauksissa. Jousille tuetun generaattorin runkorakenteista ja laakeripukeista mitattiin värähtelysignaaleja sekä roottorin keskivaiheilta sen siirtymäsignaaleja. Mittauspisteitä seitsemässä eri mittauspistesetissä oli yhteensä 37 kpl. Generaattoria herätettiin hydraulisella täristimellä perinteisen moodianalyysin suorittamiseksi. Käynninaikaisen moodianalyysin suorittamiseksi generaattoria käytettiin sähkömoottorina erilaisissa ajotilanteissa. Erilaisia ajotilanteita saatiin aikaan vaihtelemalla kierroslukua ja magnetointia. Käynninaikaisen moodianalyysin tuloksia ns. normaalissa ajotilanteessa verrataanlaskennallisiin tuloksiin MAC ja CoMAC -vertailujen avulla. Tulokset vastaavat hyvin toisiaan. Lisäksi esitetään mittausten aikana tehtyjä havaintoja koejärjestelystä koskien täristimen kiinnitystä, roottorin siirtymämittausta ja mittauspisteverkkoa ja kerrotaan myös käynninaikaisesta moodianalyysistä saaduista kokemuksista.

    AB - Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset tehtiin Pitäjänmäessä 5-7.2.2001 uudengeneraattorin koeajon yhteydessä. Mittaukset liittyvät TEKES:n VÄRE-tutkimusohjelman projektiin "Pyörivien koneiden värähtelyn hallinta". Mittausten tavoitteina olivat generaattorin laskennallisen mallin tulosten verifiointi sekä generaattorin ja siihen liitettävän dieselmoottorin muodostaman dieselaggregaatin dynamiikan tuntemuksen kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli mittaus- ja analyysimenetelmien testaus ja kehittäminen käyttäen VTT:n hankkimaa LMS Cada-X-ohjelmistoa ensi kertaa kenttämittauksissa. Jousille tuetun generaattorin runkorakenteista ja laakeripukeista mitattiin värähtelysignaaleja sekä roottorin keskivaiheilta sen siirtymäsignaaleja. Mittauspisteitä seitsemässä eri mittauspistesetissä oli yhteensä 37 kpl. Generaattoria herätettiin hydraulisella täristimellä perinteisen moodianalyysin suorittamiseksi. Käynninaikaisen moodianalyysin suorittamiseksi generaattoria käytettiin sähkömoottorina erilaisissa ajotilanteissa. Erilaisia ajotilanteita saatiin aikaan vaihtelemalla kierroslukua ja magnetointia. Käynninaikaisen moodianalyysin tuloksia ns. normaalissa ajotilanteessa verrataanlaskennallisiin tuloksiin MAC ja CoMAC -vertailujen avulla. Tulokset vastaavat hyvin toisiaan. Lisäksi esitetään mittausten aikana tehtyjä havaintoja koejärjestelystä koskien täristimen kiinnitystä, roottorin siirtymämittausta ja mittauspisteverkkoa ja kerrotaan myös käynninaikaisesta moodianalyysistä saaduista kokemuksista.

    M3 - Report

    T3 - VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti

    BT - Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Tammi K, Katajamäki K, Klinge P, Aatola S. Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 32 p. (VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti; No. BVAL35-011168).