Vierintälaakerit arktisissa olosuhteissa

Ulla Mäkelä, Seppo Mikkonen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Vierintälaakerit kestovoidellaan usein rasvalla, jonka tyyppiä ei vaihdeta vuodenajan mukaan. Arktisissa oloissa saman rasvan on oltava käyttökelpoista monenasteisessa lämpötilassa. Tämä tutkimus selvittää voiteluaineiden ominaisuuksia arktisissa pakkasissa. Arktisten koneiden laakerointeja on työssä tutkittu kirjallisuu-den ja Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa kehitetyn koelaitteen avulla. Kokeita tehtiin lämpötiloissa -30, -40, -50 ja -60 °C. Öljyvoitelulla saavutettiin tasaisemmat käyntimomentit kuin rasvavoitetulla. Kylmään vietävä laakeri on sisäänajettava lämpimässä, jotta kitkamomentti ei kasva liian suureksi käynnistyshetkellä. Lisäksi selvitetään mm. laakerin välyksen vaikutusta käynnistys- ja käyntimomenttiin. Koelaitteella saadut tulokset vastasivat standardin ASTM D 1478-80 mukaisten kokeiden tuloksia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages27
ISBN (Print)951-38-2492-6
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume541

Fingerprint

Arctic region

Keywords

  • roller bearings
  • cold weather tests
  • arctic conditions
  • lubricants

Cite this

Mäkelä, U., & Mikkonen, S. (1986). Vierintälaakerit arktisissa olosuhteissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 541
Mäkelä, Ulla ; Mikkonen, Seppo. / Vierintälaakerit arktisissa olosuhteissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 27 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 541).
@book{c03fee0053b34239acff0e749977f619,
title = "Vierint{\"a}laakerit arktisissa olosuhteissa",
abstract = "Vierint{\"a}laakerit kestovoidellaan usein rasvalla, jonka tyyppi{\"a} ei vaihdeta vuodenajan mukaan. Arktisissa oloissa saman rasvan on oltava k{\"a}ytt{\"o}kelpoista monenasteisessa l{\"a}mp{\"o}tilassa. T{\"a}m{\"a} tutkimus selvitt{\"a}{\"a} voiteluaineiden ominaisuuksia arktisissa pakkasissa. Arktisten koneiden laakerointeja on ty{\"o}ss{\"a} tutkittu kirjallisuu-den ja Valtion teknillisess{\"a} tutkimuskeskuksessa kehitetyn koelaitteen avulla. Kokeita tehtiin l{\"a}mp{\"o}tiloissa -30, -40, -50 ja -60 °C. {\"O}ljyvoitelulla saavutettiin tasaisemmat k{\"a}yntimomentit kuin rasvavoitetulla. Kylm{\"a}{\"a}n viet{\"a}v{\"a} laakeri on sis{\"a}{\"a}najettava l{\"a}mpim{\"a}ss{\"a}, jotta kitkamomentti ei kasva liian suureksi k{\"a}ynnistyshetkell{\"a}. Lis{\"a}ksi selvitet{\"a}{\"a}n mm. laakerin v{\"a}lyksen vaikutusta k{\"a}ynnistys- ja k{\"a}yntimomenttiin. Koelaitteella saadut tulokset vastasivat standardin ASTM D 1478-80 mukaisten kokeiden tuloksia.",
keywords = "roller bearings, cold weather tests, arctic conditions, lubricants",
author = "Ulla M{\"a}kel{\"a} and Seppo Mikkonen",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2492-6",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Mäkelä, U & Mikkonen, S 1986, Vierintälaakerit arktisissa olosuhteissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 541, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Vierintälaakerit arktisissa olosuhteissa. / Mäkelä, Ulla; Mikkonen, Seppo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 27 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 541).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Vierintälaakerit arktisissa olosuhteissa

AU - Mäkelä, Ulla

AU - Mikkonen, Seppo

PY - 1986

Y1 - 1986

N2 - Vierintälaakerit kestovoidellaan usein rasvalla, jonka tyyppiä ei vaihdeta vuodenajan mukaan. Arktisissa oloissa saman rasvan on oltava käyttökelpoista monenasteisessa lämpötilassa. Tämä tutkimus selvittää voiteluaineiden ominaisuuksia arktisissa pakkasissa. Arktisten koneiden laakerointeja on työssä tutkittu kirjallisuu-den ja Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa kehitetyn koelaitteen avulla. Kokeita tehtiin lämpötiloissa -30, -40, -50 ja -60 °C. Öljyvoitelulla saavutettiin tasaisemmat käyntimomentit kuin rasvavoitetulla. Kylmään vietävä laakeri on sisäänajettava lämpimässä, jotta kitkamomentti ei kasva liian suureksi käynnistyshetkellä. Lisäksi selvitetään mm. laakerin välyksen vaikutusta käynnistys- ja käyntimomenttiin. Koelaitteella saadut tulokset vastasivat standardin ASTM D 1478-80 mukaisten kokeiden tuloksia.

AB - Vierintälaakerit kestovoidellaan usein rasvalla, jonka tyyppiä ei vaihdeta vuodenajan mukaan. Arktisissa oloissa saman rasvan on oltava käyttökelpoista monenasteisessa lämpötilassa. Tämä tutkimus selvittää voiteluaineiden ominaisuuksia arktisissa pakkasissa. Arktisten koneiden laakerointeja on työssä tutkittu kirjallisuu-den ja Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa kehitetyn koelaitteen avulla. Kokeita tehtiin lämpötiloissa -30, -40, -50 ja -60 °C. Öljyvoitelulla saavutettiin tasaisemmat käyntimomentit kuin rasvavoitetulla. Kylmään vietävä laakeri on sisäänajettava lämpimässä, jotta kitkamomentti ei kasva liian suureksi käynnistyshetkellä. Lisäksi selvitetään mm. laakerin välyksen vaikutusta käynnistys- ja käyntimomenttiin. Koelaitteella saadut tulokset vastasivat standardin ASTM D 1478-80 mukaisten kokeiden tuloksia.

KW - roller bearings

KW - cold weather tests

KW - arctic conditions

KW - lubricants

M3 - Report

SN - 951-38-2492-6

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Vierintälaakerit arktisissa olosuhteissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Mäkelä U, Mikkonen S. Vierintälaakerit arktisissa olosuhteissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 27 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 541).