@book{8fe3d71ef74a4905854c355cdad35c8e,
title = "Voitelu{\"o}ljyn l{\"a}mmitt{\"a}minen s{\"a}hk{\"o}vastuksella",
abstract = "Voiteluaineen l{\"a}mmitt{\"a}minen s{\"a}hk{\"o}vastuksella voi johtaa {\"o}ljyn krakkautumiseen, jolloin voiteluaineen ominaisuudet muuttuvat ja vastuksen pinta karstoittuu. Pahimmassa tapauksessa voiteluaines{\"a}ili{\"o}{\"o}n tai voitelukohteeseen muodostuu krakkautumistuotteista r{\"a}j{\"a}hdyskelpoinen kaasuseos. Kokeellisessa tutkimuksessa kolmea korkeapainelis{\"a}aineistettua vaihteisto{\"o}ljy{\"a} ja yht{\"a} kiertovoitelu{\"o}ljy{\"a} l{\"a}mmitettiin s{\"a}hk{\"o}vastuksella tavoitteena m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} rajat ongelmattomalle l{\"a}mmitykselle sek{\"a} selvitt{\"a}{\"a} voiteluaineessa krakkautumisen yhteydess{\"a} tapahtuvat muutokset. Voiteluaine krakkautuu ja vastus karstoittuu jatkuvassa kymmeni{\"a} tunteja kest{\"a}v{\"a}ss{\"a} l{\"a}mmityksess{\"a} voiteluaineen l{\"a}mp{\"o}tilan kohotessa 70-100 °C:seen. Kiertovoitelu{\"o}ljy kest{\"a}{\"a} pitk{\"a}aikaisen l{\"a}mmityksen alle 2 W:n/cm2 pintateholla voiteluaineen l{\"a}mp{\"o}tilan ollessa korkeintaan 85 °C. Vaihteisto{\"o}ljyll{\"a} vastaava l{\"a}mp{\"o}tilaraja on noin 60 °C. Ero johtuu lis{\"a}aineistuksesta; merkitt{\"a}v{\"a} osa vastuksen pintaan j{\"a}{\"a}v{\"a}st{\"a} karstasta on per{\"a}isin voiteluaineen lis{\"a}aineista. Lyhytaikainen l{\"a}mmitt{\"a}minen ei kokeiden mukaan aiheuta voiteluaineen hapettumista tai l{\"a}mmitysvastuksen karstoittumista. Kahden tunnin kokeissa voiteluaineen l{\"a}mp{\"o}tila oli korkeimmillaan 80 °C ja ilmatilan hiilivetypitoisuus korkeintaan 200 ppm. Pitk{\"a}aikaisissa kokeissa vastuksen karstoittamista ei ilmennyt alle 300 ppm:n HC- pitoisuuksilla. Voiteluaineen l{\"a}mmitt{\"a}minen selv{\"a}sti j{\"a}hmepistett{\"a} alemmissakaan l{\"a}mp{\"o}tiloissa ei aiheuta ongelmia. L{\"a}mp{\"o}tilahuiput l{\"a}mmityksen alussa j{\"a}{\"a}v{\"a}t lyhytaikaisiksi ja vastuksen karstoittumista tai voiteluaineen krakkautumista ei ilmene. R{\"a}j{\"a}hdyskelpoinen seos krakkaustuotteista muodostuu vain vastuksen pinnan karstoittuessa eritt{\"a}in runsaasti, jolloin vastuksen pintal{\"a}mp{\"o}tila karstan alla kohoaa jopa 300 °C:seen. Runsaan karstoittumisen voi havaita vain ilmatilan hiilivetypitoisuuden tai vastuksen pintal{\"a}mp{\"o}tilan kohoamisena, sen sijaan voiteluaineen l{\"a}mp{\"o}tila pysyy vakaana.",
keywords = "lubricants, resistance heating, properties, cracking, fouling",
author = "Matti Kyt{\"o}",
year = "1992",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4172-3",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",
}