Millaista on toimiva ja kustannustehokas opetuksen tietotekniikka? Luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi

Translated title of the contribution: What is functioning and cost efficient ICT in schools like? : A framework for ICT services evaluation

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    Abstract

    Tässä artikkelissa kuvataan luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi, jonka tavoitteena on tukea kriteerien, mittareiden ja tunnuslukujen määrittelyä kansallisten tavoitetasojen asettamiseksi koulujen tietotekniikkapalveluille. Tavoitteena on myös tarjota työkaluja käyttäjien tarpeita vastaavien kustannustehokkaiden palveluiden käyttöönoton edistämiseksi. Lisäksi arviointijärjestelmän avulla voidaan tukea palveluihin liittyvää suunnittelua, päätöksentekoa ja hankintaa. Arviointikehikkoa rakennettiin ja testattiin vuorovaikutteisessa prosessissa tapausesimerkkinä olleen Kauniaisten suomenkielisen perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arvioinnin kanssa. Kokonaisvaltaisemman näkökulman hahmottamiseksi ja tarpeiden tunnistamiseksi haastateltiin myös laajempaa toimijajoukkoa, kuten muiden kuntien opetustoimien, Opetushallituksen ja ministeriöiden asiantuntijoita sekä yritysten edustajia. Lisäksi selvitettiin Singaporen perusopetuksen tilanne ja käytänteet kansainvälisen vertailutiedon saamiseksi. Keskeisiksi koulujen tietotekniikkapalveluiden arviointitekijöiksi nousivat käyttäjätarpeet, palvelutaso, hankinta ja ylläpito, kustannustehokkuus ja ekologisuus.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationOpetusteknologia koulun arjessa II
    EditorsMarja Kankaanranta, Sanna Vahtivuori-Hänninen
    PublisherUniversity of Jyväskylä
    Pages271-284
    ISBN (Electronic)978-951-39-4616-6
    ISBN (Print)978-951-39-4615-9
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

    Fingerprint

    costs
    evaluation
    school

    Cite this

    Hautala, R., Leviäkangas, P., Öörni, R., & Britschgi, V. (2011). Millaista on toimiva ja kustannustehokas opetuksen tietotekniikka? Luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi. In M. Kankaanranta, & S. Vahtivuori-Hänninen (Eds.), Opetusteknologia koulun arjessa II (pp. 271-284). University of Jyväskylä.
    Hautala, Raine ; Leviäkangas, Pekka ; Öörni, Risto ; Britschgi, Virpi. / Millaista on toimiva ja kustannustehokas opetuksen tietotekniikka? Luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi. Opetusteknologia koulun arjessa II. editor / Marja Kankaanranta ; Sanna Vahtivuori-Hänninen. University of Jyväskylä, 2011. pp. 271-284
    @inbook{2b095cfaffc64882a69fd08c0ce1a735,
    title = "Millaista on toimiva ja kustannustehokas opetuksen tietotekniikka?: Luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointij{\"a}rjestelm{\"a}ksi",
    abstract = "T{\"a}ss{\"a} artikkelissa kuvataan luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointij{\"a}rjestelm{\"a}ksi, jonka tavoitteena on tukea kriteerien, mittareiden ja tunnuslukujen m{\"a}{\"a}rittely{\"a} kansallisten tavoitetasojen asettamiseksi koulujen tietotekniikkapalveluille. Tavoitteena on my{\"o}s tarjota ty{\"o}kaluja k{\"a}ytt{\"a}jien tarpeita vastaavien kustannustehokkaiden palveluiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton edist{\"a}miseksi. Lis{\"a}ksi arviointij{\"a}rjestelm{\"a}n avulla voidaan tukea palveluihin liittyv{\"a}{\"a} suunnittelua, p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoa ja hankintaa. Arviointikehikkoa rakennettiin ja testattiin vuorovaikutteisessa prosessissa tapausesimerkkin{\"a} olleen Kauniaisten suomenkielisen perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arvioinnin kanssa. Kokonaisvaltaisemman n{\"a}k{\"o}kulman hahmottamiseksi ja tarpeiden tunnistamiseksi haastateltiin my{\"o}s laajempaa toimijajoukkoa, kuten muiden kuntien opetustoimien, Opetushallituksen ja ministeri{\"o}iden asiantuntijoita sek{\"a} yritysten edustajia. Lis{\"a}ksi selvitettiin Singaporen perusopetuksen tilanne ja k{\"a}yt{\"a}nteet kansainv{\"a}lisen vertailutiedon saamiseksi. Keskeisiksi koulujen tietotekniikkapalveluiden arviointitekij{\"o}iksi nousivat k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}tarpeet, palvelutaso, hankinta ja yll{\"a}pito, kustannustehokkuus ja ekologisuus.",
    author = "Raine Hautala and Pekka Levi{\"a}kangas and Risto {\"O}{\"o}rni and Virpi Britschgi",
    year = "2011",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-39-4615-9",
    pages = "271--284",
    editor = "Marja Kankaanranta and Sanna Vahtivuori-H{\"a}nninen",
    booktitle = "Opetusteknologia koulun arjessa II",
    publisher = "University of Jyv{\"a}skyl{\"a}",
    address = "Finland",

    }

    Hautala, R, Leviäkangas, P, Öörni, R & Britschgi, V 2011, Millaista on toimiva ja kustannustehokas opetuksen tietotekniikka? Luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi. in M Kankaanranta & S Vahtivuori-Hänninen (eds), Opetusteknologia koulun arjessa II. University of Jyväskylä, pp. 271-284.

    Millaista on toimiva ja kustannustehokas opetuksen tietotekniikka? Luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi. / Hautala, Raine; Leviäkangas, Pekka; Öörni, Risto; Britschgi, Virpi.

    Opetusteknologia koulun arjessa II. ed. / Marja Kankaanranta; Sanna Vahtivuori-Hänninen. University of Jyväskylä, 2011. p. 271-284.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    TY - CHAP

    T1 - Millaista on toimiva ja kustannustehokas opetuksen tietotekniikka?

    T2 - Luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi

    AU - Hautala, Raine

    AU - Leviäkangas, Pekka

    AU - Öörni, Risto

    AU - Britschgi, Virpi

    PY - 2011

    Y1 - 2011

    N2 - Tässä artikkelissa kuvataan luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi, jonka tavoitteena on tukea kriteerien, mittareiden ja tunnuslukujen määrittelyä kansallisten tavoitetasojen asettamiseksi koulujen tietotekniikkapalveluille. Tavoitteena on myös tarjota työkaluja käyttäjien tarpeita vastaavien kustannustehokkaiden palveluiden käyttöönoton edistämiseksi. Lisäksi arviointijärjestelmän avulla voidaan tukea palveluihin liittyvää suunnittelua, päätöksentekoa ja hankintaa. Arviointikehikkoa rakennettiin ja testattiin vuorovaikutteisessa prosessissa tapausesimerkkinä olleen Kauniaisten suomenkielisen perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arvioinnin kanssa. Kokonaisvaltaisemman näkökulman hahmottamiseksi ja tarpeiden tunnistamiseksi haastateltiin myös laajempaa toimijajoukkoa, kuten muiden kuntien opetustoimien, Opetushallituksen ja ministeriöiden asiantuntijoita sekä yritysten edustajia. Lisäksi selvitettiin Singaporen perusopetuksen tilanne ja käytänteet kansainvälisen vertailutiedon saamiseksi. Keskeisiksi koulujen tietotekniikkapalveluiden arviointitekijöiksi nousivat käyttäjätarpeet, palvelutaso, hankinta ja ylläpito, kustannustehokkuus ja ekologisuus.

    AB - Tässä artikkelissa kuvataan luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi, jonka tavoitteena on tukea kriteerien, mittareiden ja tunnuslukujen määrittelyä kansallisten tavoitetasojen asettamiseksi koulujen tietotekniikkapalveluille. Tavoitteena on myös tarjota työkaluja käyttäjien tarpeita vastaavien kustannustehokkaiden palveluiden käyttöönoton edistämiseksi. Lisäksi arviointijärjestelmän avulla voidaan tukea palveluihin liittyvää suunnittelua, päätöksentekoa ja hankintaa. Arviointikehikkoa rakennettiin ja testattiin vuorovaikutteisessa prosessissa tapausesimerkkinä olleen Kauniaisten suomenkielisen perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arvioinnin kanssa. Kokonaisvaltaisemman näkökulman hahmottamiseksi ja tarpeiden tunnistamiseksi haastateltiin myös laajempaa toimijajoukkoa, kuten muiden kuntien opetustoimien, Opetushallituksen ja ministeriöiden asiantuntijoita sekä yritysten edustajia. Lisäksi selvitettiin Singaporen perusopetuksen tilanne ja käytänteet kansainvälisen vertailutiedon saamiseksi. Keskeisiksi koulujen tietotekniikkapalveluiden arviointitekijöiksi nousivat käyttäjätarpeet, palvelutaso, hankinta ja ylläpito, kustannustehokkuus ja ekologisuus.

    M3 - Chapter or book article

    SN - 978-951-39-4615-9

    SP - 271

    EP - 284

    BT - Opetusteknologia koulun arjessa II

    A2 - Kankaanranta, Marja

    A2 - Vahtivuori-Hänninen, Sanna

    PB - University of Jyväskylä

    ER -

    Hautala R, Leviäkangas P, Öörni R, Britschgi V. Millaista on toimiva ja kustannustehokas opetuksen tietotekniikka? Luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi. In Kankaanranta M, Vahtivuori-Hänninen S, editors, Opetusteknologia koulun arjessa II. University of Jyväskylä. 2011. p. 271-284