Mitä uutta talviseen öljyntorjuntaan ?

Translated title of the contribution: What new for the oil combating in the winter time ?

Erkki Mykkänen, Jorma Rytkönen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Viimeaikaiset suuret säiliöalusonnettomuudet ja mittavat öljypäästöt ovat puhuttaneet voimakkaasti sekä merenkulun, että ympäristöpuolen asiantuntijoita. Toki mittavia alusonnettomuuksia ja suuria öljypäästöjä on tapahtunut siitä asti, kun ihminen keksi hyödyntää meriä kulkuväylinä, mutta ehkäpä vasta viime vuosikymmenien suurten säiliöalusten tuhot ja niistä seuranneet ympäristökatastrofit ovat saaneet myös laajojen kansalaisryhmien huomion osakseen. Muutama vuosi sitten pidettiin Ranskassa kansainvälinen asiantuntijakonferenssi "Amoco Cadiz -20 vuotta", jossa pohdittiin opetuksia ja kokemuksia Bretagnen rannikolla haaksirikkoutuneen Amoco Cadiz-säiliöalushaverin öljytuhojen torjunnasta. Erityisesti käsiteltiin kokemuksia ja toimenpiteitä, joilla luonto ja alueen osteriteollisuus saatiin palautettua ennalleen laajan öljytuhon jälkeen. Pian tämän tapahtuman jälkeen saatiin lukea lehdistä Erika-säiliöaluksen öljyturmasta. Tätä seurasi Prestige-tankkerin haveri, ja viikottain löytyy medioista tietoja pienemmistä havereista ja öljypäästöistä. Valtaosa maailmalla sattuneista säiliöalusten kohtaamista yhteentörmäyksistä ja pohjakosketuksista on tapahtunut avovedessä, sillä enin osa maailman aluskalustosta kyntää meriä kohtaamatta koskaan jäitä. Sensijaan Itämeren olosuhteissa talvi ja jääpeitteisyys haittaavat ja rajoittavat laivaliikennettä ainakin Suomen, Ruotsin ja Venäjän osalta. Viime talven olosuhteet laittoivat myös Viron pohtimaan jäänmurron järjestelyjä uudestaan.
Original languageFinnish
Pages (from-to)8-10
JournalYmpäristötekniikka
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Fingerprint

oils
winter

Keywords

  • oil combating
  • oil recovery
  • oil spill
  • winter
  • mechanical devices
  • accident
  • pollution
  • oil spills

Cite this

Mykkänen, E., & Rytkönen, J. (2003). Mitä uutta talviseen öljyntorjuntaan ? Ympäristötekniikka, 8-10.
Mykkänen, Erkki ; Rytkönen, Jorma. / Mitä uutta talviseen öljyntorjuntaan ?. In: Ympäristötekniikka. 2003 ; pp. 8-10.
@article{c8aa2d6114b546ad8d8b1bea8a00c084,
title = "Mit{\"a} uutta talviseen {\"o}ljyntorjuntaan ?",
abstract = "Viimeaikaiset suuret s{\"a}ili{\"o}alusonnettomuudet ja mittavat {\"o}ljyp{\"a}{\"a}st{\"o}t ovat puhuttaneet voimakkaasti sek{\"a} merenkulun, ett{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}puolen asiantuntijoita. Toki mittavia alusonnettomuuksia ja suuria {\"o}ljyp{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} on tapahtunut siit{\"a} asti, kun ihminen keksi hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} meri{\"a} kulkuv{\"a}ylin{\"a}, mutta ehk{\"a}p{\"a} vasta viime vuosikymmenien suurten s{\"a}ili{\"o}alusten tuhot ja niist{\"a} seuranneet ymp{\"a}rist{\"o}katastrofit ovat saaneet my{\"o}s laajojen kansalaisryhmien huomion osakseen. Muutama vuosi sitten pidettiin Ranskassa kansainv{\"a}linen asiantuntijakonferenssi {"}Amoco Cadiz -20 vuotta{"}, jossa pohdittiin opetuksia ja kokemuksia Bretagnen rannikolla haaksirikkoutuneen Amoco Cadiz-s{\"a}ili{\"o}alushaverin {\"o}ljytuhojen torjunnasta. Erityisesti k{\"a}siteltiin kokemuksia ja toimenpiteit{\"a}, joilla luonto ja alueen osteriteollisuus saatiin palautettua ennalleen laajan {\"o}ljytuhon j{\"a}lkeen. Pian t{\"a}m{\"a}n tapahtuman j{\"a}lkeen saatiin lukea lehdist{\"a} Erika-s{\"a}ili{\"o}aluksen {\"o}ljyturmasta. T{\"a}t{\"a} seurasi Prestige-tankkerin haveri, ja viikottain l{\"o}ytyy medioista tietoja pienemmist{\"a} havereista ja {\"o}ljyp{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a}. Valtaosa maailmalla sattuneista s{\"a}ili{\"o}alusten kohtaamista yhteent{\"o}rm{\"a}yksist{\"a} ja pohjakosketuksista on tapahtunut avovedess{\"a}, sill{\"a} enin osa maailman aluskalustosta kynt{\"a}{\"a} meri{\"a} kohtaamatta koskaan j{\"a}it{\"a}. Sensijaan It{\"a}meren olosuhteissa talvi ja j{\"a}{\"a}peitteisyys haittaavat ja rajoittavat laivaliikennett{\"a} ainakin Suomen, Ruotsin ja Ven{\"a}j{\"a}n osalta. Viime talven olosuhteet laittoivat my{\"o}s Viron pohtimaan j{\"a}{\"a}nmurron j{\"a}rjestelyj{\"a} uudestaan.",
keywords = "oil combating, oil recovery, oil spill, winter, mechanical devices, accident, pollution, oil spills",
author = "Erkki Mykk{\"a}nen and Jorma Rytk{\"o}nen",
year = "2003",
language = "Finnish",
pages = "8--10",
journal = "Ymp{\"a}rist{\"o}tekniikka",
issn = "1456-5714",

}

Mykkänen, E & Rytkönen, J 2003, 'Mitä uutta talviseen öljyntorjuntaan ?', Ympäristötekniikka, pp. 8-10.

Mitä uutta talviseen öljyntorjuntaan ? / Mykkänen, Erkki; Rytkönen, Jorma.

In: Ympäristötekniikka, 2003, p. 8-10.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

TY - JOUR

T1 - Mitä uutta talviseen öljyntorjuntaan ?

AU - Mykkänen, Erkki

AU - Rytkönen, Jorma

PY - 2003

Y1 - 2003

N2 - Viimeaikaiset suuret säiliöalusonnettomuudet ja mittavat öljypäästöt ovat puhuttaneet voimakkaasti sekä merenkulun, että ympäristöpuolen asiantuntijoita. Toki mittavia alusonnettomuuksia ja suuria öljypäästöjä on tapahtunut siitä asti, kun ihminen keksi hyödyntää meriä kulkuväylinä, mutta ehkäpä vasta viime vuosikymmenien suurten säiliöalusten tuhot ja niistä seuranneet ympäristökatastrofit ovat saaneet myös laajojen kansalaisryhmien huomion osakseen. Muutama vuosi sitten pidettiin Ranskassa kansainvälinen asiantuntijakonferenssi "Amoco Cadiz -20 vuotta", jossa pohdittiin opetuksia ja kokemuksia Bretagnen rannikolla haaksirikkoutuneen Amoco Cadiz-säiliöalushaverin öljytuhojen torjunnasta. Erityisesti käsiteltiin kokemuksia ja toimenpiteitä, joilla luonto ja alueen osteriteollisuus saatiin palautettua ennalleen laajan öljytuhon jälkeen. Pian tämän tapahtuman jälkeen saatiin lukea lehdistä Erika-säiliöaluksen öljyturmasta. Tätä seurasi Prestige-tankkerin haveri, ja viikottain löytyy medioista tietoja pienemmistä havereista ja öljypäästöistä. Valtaosa maailmalla sattuneista säiliöalusten kohtaamista yhteentörmäyksistä ja pohjakosketuksista on tapahtunut avovedessä, sillä enin osa maailman aluskalustosta kyntää meriä kohtaamatta koskaan jäitä. Sensijaan Itämeren olosuhteissa talvi ja jääpeitteisyys haittaavat ja rajoittavat laivaliikennettä ainakin Suomen, Ruotsin ja Venäjän osalta. Viime talven olosuhteet laittoivat myös Viron pohtimaan jäänmurron järjestelyjä uudestaan.

AB - Viimeaikaiset suuret säiliöalusonnettomuudet ja mittavat öljypäästöt ovat puhuttaneet voimakkaasti sekä merenkulun, että ympäristöpuolen asiantuntijoita. Toki mittavia alusonnettomuuksia ja suuria öljypäästöjä on tapahtunut siitä asti, kun ihminen keksi hyödyntää meriä kulkuväylinä, mutta ehkäpä vasta viime vuosikymmenien suurten säiliöalusten tuhot ja niistä seuranneet ympäristökatastrofit ovat saaneet myös laajojen kansalaisryhmien huomion osakseen. Muutama vuosi sitten pidettiin Ranskassa kansainvälinen asiantuntijakonferenssi "Amoco Cadiz -20 vuotta", jossa pohdittiin opetuksia ja kokemuksia Bretagnen rannikolla haaksirikkoutuneen Amoco Cadiz-säiliöalushaverin öljytuhojen torjunnasta. Erityisesti käsiteltiin kokemuksia ja toimenpiteitä, joilla luonto ja alueen osteriteollisuus saatiin palautettua ennalleen laajan öljytuhon jälkeen. Pian tämän tapahtuman jälkeen saatiin lukea lehdistä Erika-säiliöaluksen öljyturmasta. Tätä seurasi Prestige-tankkerin haveri, ja viikottain löytyy medioista tietoja pienemmistä havereista ja öljypäästöistä. Valtaosa maailmalla sattuneista säiliöalusten kohtaamista yhteentörmäyksistä ja pohjakosketuksista on tapahtunut avovedessä, sillä enin osa maailman aluskalustosta kyntää meriä kohtaamatta koskaan jäitä. Sensijaan Itämeren olosuhteissa talvi ja jääpeitteisyys haittaavat ja rajoittavat laivaliikennettä ainakin Suomen, Ruotsin ja Venäjän osalta. Viime talven olosuhteet laittoivat myös Viron pohtimaan jäänmurron järjestelyjä uudestaan.

KW - oil combating

KW - oil recovery

KW - oil spill

KW - winter

KW - mechanical devices

KW - accident

KW - pollution

KW - oil spills

M3 - Article

SP - 8

EP - 10

JO - Ympäristötekniikka

JF - Ympäristötekniikka

SN - 1456-5714

ER -