Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö

Translated title of the contribution: Wireless measuring and visualisation platform for monitoring traffic induced vibrations

Jukka Koskinen, Asko Talja

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Projektissa kehitettiin uudenlaista liikennetärinän arviointiin tarkoitettua langatonta mittaus- ja analysointiympäristöä. Tavoitteena oli kehittää mittalaitteesta langaton sensoriverkkosovellus, joka olisi yleiskäyttöinen soveltuen myös muihin sovelluksiin. Lisäksi projektissa kehitettiin ohjeistus liikennetärinän arviointiin, jota tarvittiin signaalikäsittely- ja analyysimenetelmien kehittämisessä. Projektissa toteutettiin sensoriverkosta sovellus liikenteen aiheuttamien värähtelyjen mittaamiseen. Kehitetty langaton sensoriverkko on monikäyttöinen mittaussovellus, joka on laskentatehokas, uudelleen konfiguroitavissa ja energiatehokas. Sen suunnittelu ja toteuttaminen perustuvat projektissa kehitettyyn laitetekniikkaan. Sensoriverkon avulla mitattuja tuloksia ja niistä laskettuja tunnuslukuja varten kehitettiin analysointi- ja visualisointityökalut, joiden avulla tulokset voidaan esittää karttapohjilla GISpaikkatietojärjestelmää hyödyntäen.Mittalaite testattiin kenttätestein liikenneväylien läheisyydessä. Testin tuloksia verrattiin langallisen mittalaitteen antamiin tuloksiin. Tulosten perusteella kehitetyn konseptin (mittaus, mittausten jälkikäsittely ja visualisointi) todettiin olevan toimiva. Kehitetty langaton sensoriverkko antaa hyvät mahdollisuudet hyödyntää sitä jatkossa myös muissa sovelluksissa, joita ovat esimerkiksi ympäristömittaukset ja rakenteiden monitorointi (rakennukset, sillat, tunnelit yms.). Julkaisussa esitetään myös tulosten hyödyntämismahdollisuudet sekä selvitykset kansainvälisistä markkinoista liikennetärinän sovellusalueelta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages60
    ISBN (Electronic)978-951-38-7832-0
    Publication statusPublished - Apr 2012
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number19
    ISSN2242-1211

    Fingerprint

    vibration
    traffic
    monitoring

    Keywords

    • wireless sensor networks
    • traffic induced vibrations
    • geographical information system

    Cite this

    Koskinen, J., & Talja, A. (2012). Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 19
    Koskinen, Jukka ; Talja, Asko. / Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 60 p. (VTT Technology; No. 19).
    @book{8f0c1976632c444eb197887d3f564666,
    title = "Liikennet{\"a}rin{\"a}n monitorointi- ja analysointiymp{\"a}rist{\"o}",
    abstract = "Projektissa kehitettiin uudenlaista liikennet{\"a}rin{\"a}n arviointiin tarkoitettua langatonta mittaus- ja analysointiymp{\"a}rist{\"o}{\"a}. Tavoitteena oli kehitt{\"a}{\"a} mittalaitteesta langaton sensoriverkkosovellus, joka olisi yleisk{\"a}ytt{\"o}inen soveltuen my{\"o}s muihin sovelluksiin. Lis{\"a}ksi projektissa kehitettiin ohjeistus liikennet{\"a}rin{\"a}n arviointiin, jota tarvittiin signaalik{\"a}sittely- ja analyysimenetelmien kehitt{\"a}misess{\"a}. Projektissa toteutettiin sensoriverkosta sovellus liikenteen aiheuttamien v{\"a}r{\"a}htelyjen mittaamiseen. Kehitetty langaton sensoriverkko on monik{\"a}ytt{\"o}inen mittaussovellus, joka on laskentatehokas, uudelleen konfiguroitavissa ja energiatehokas. Sen suunnittelu ja toteuttaminen perustuvat projektissa kehitettyyn laitetekniikkaan. Sensoriverkon avulla mitattuja tuloksia ja niist{\"a} laskettuja tunnuslukuja varten kehitettiin analysointi- ja visualisointity{\"o}kalut, joiden avulla tulokset voidaan esitt{\"a}{\"a} karttapohjilla GISpaikkatietoj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}en.Mittalaite testattiin kentt{\"a}testein liikennev{\"a}ylien l{\"a}heisyydess{\"a}. Testin tuloksia verrattiin langallisen mittalaitteen antamiin tuloksiin. Tulosten perusteella kehitetyn konseptin (mittaus, mittausten j{\"a}lkik{\"a}sittely ja visualisointi) todettiin olevan toimiva. Kehitetty langaton sensoriverkko antaa hyv{\"a}t mahdollisuudet hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} sit{\"a} jatkossa my{\"o}s muissa sovelluksissa, joita ovat esimerkiksi ymp{\"a}rist{\"o}mittaukset ja rakenteiden monitorointi (rakennukset, sillat, tunnelit yms.). Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n my{\"o}s tulosten hy{\"o}dynt{\"a}mismahdollisuudet sek{\"a} selvitykset kansainv{\"a}lisist{\"a} markkinoista liikennet{\"a}rin{\"a}n sovellusalueelta.",
    keywords = "wireless sensor networks, traffic induced vibrations, geographical information system",
    author = "Jukka Koskinen and Asko Talja",
    year = "2012",
    month = "4",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Technology",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "19",
    address = "Finland",

    }

    Koskinen, J & Talja, A 2012, Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö. VTT Technology, no. 19, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö. / Koskinen, Jukka; Talja, Asko.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 60 p. (VTT Technology; No. 19).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö

    AU - Koskinen, Jukka

    AU - Talja, Asko

    PY - 2012/4

    Y1 - 2012/4

    N2 - Projektissa kehitettiin uudenlaista liikennetärinän arviointiin tarkoitettua langatonta mittaus- ja analysointiympäristöä. Tavoitteena oli kehittää mittalaitteesta langaton sensoriverkkosovellus, joka olisi yleiskäyttöinen soveltuen myös muihin sovelluksiin. Lisäksi projektissa kehitettiin ohjeistus liikennetärinän arviointiin, jota tarvittiin signaalikäsittely- ja analyysimenetelmien kehittämisessä. Projektissa toteutettiin sensoriverkosta sovellus liikenteen aiheuttamien värähtelyjen mittaamiseen. Kehitetty langaton sensoriverkko on monikäyttöinen mittaussovellus, joka on laskentatehokas, uudelleen konfiguroitavissa ja energiatehokas. Sen suunnittelu ja toteuttaminen perustuvat projektissa kehitettyyn laitetekniikkaan. Sensoriverkon avulla mitattuja tuloksia ja niistä laskettuja tunnuslukuja varten kehitettiin analysointi- ja visualisointityökalut, joiden avulla tulokset voidaan esittää karttapohjilla GISpaikkatietojärjestelmää hyödyntäen.Mittalaite testattiin kenttätestein liikenneväylien läheisyydessä. Testin tuloksia verrattiin langallisen mittalaitteen antamiin tuloksiin. Tulosten perusteella kehitetyn konseptin (mittaus, mittausten jälkikäsittely ja visualisointi) todettiin olevan toimiva. Kehitetty langaton sensoriverkko antaa hyvät mahdollisuudet hyödyntää sitä jatkossa myös muissa sovelluksissa, joita ovat esimerkiksi ympäristömittaukset ja rakenteiden monitorointi (rakennukset, sillat, tunnelit yms.). Julkaisussa esitetään myös tulosten hyödyntämismahdollisuudet sekä selvitykset kansainvälisistä markkinoista liikennetärinän sovellusalueelta.

    AB - Projektissa kehitettiin uudenlaista liikennetärinän arviointiin tarkoitettua langatonta mittaus- ja analysointiympäristöä. Tavoitteena oli kehittää mittalaitteesta langaton sensoriverkkosovellus, joka olisi yleiskäyttöinen soveltuen myös muihin sovelluksiin. Lisäksi projektissa kehitettiin ohjeistus liikennetärinän arviointiin, jota tarvittiin signaalikäsittely- ja analyysimenetelmien kehittämisessä. Projektissa toteutettiin sensoriverkosta sovellus liikenteen aiheuttamien värähtelyjen mittaamiseen. Kehitetty langaton sensoriverkko on monikäyttöinen mittaussovellus, joka on laskentatehokas, uudelleen konfiguroitavissa ja energiatehokas. Sen suunnittelu ja toteuttaminen perustuvat projektissa kehitettyyn laitetekniikkaan. Sensoriverkon avulla mitattuja tuloksia ja niistä laskettuja tunnuslukuja varten kehitettiin analysointi- ja visualisointityökalut, joiden avulla tulokset voidaan esittää karttapohjilla GISpaikkatietojärjestelmää hyödyntäen.Mittalaite testattiin kenttätestein liikenneväylien läheisyydessä. Testin tuloksia verrattiin langallisen mittalaitteen antamiin tuloksiin. Tulosten perusteella kehitetyn konseptin (mittaus, mittausten jälkikäsittely ja visualisointi) todettiin olevan toimiva. Kehitetty langaton sensoriverkko antaa hyvät mahdollisuudet hyödyntää sitä jatkossa myös muissa sovelluksissa, joita ovat esimerkiksi ympäristömittaukset ja rakenteiden monitorointi (rakennukset, sillat, tunnelit yms.). Julkaisussa esitetään myös tulosten hyödyntämismahdollisuudet sekä selvitykset kansainvälisistä markkinoista liikennetärinän sovellusalueelta.

    KW - wireless sensor networks

    KW - traffic induced vibrations

    KW - geographical information system

    M3 - Report

    T3 - VTT Technology

    BT - Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Koskinen J, Talja A. Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 60 p. (VTT Technology; No. 19).