TY - BOOK
T1 - Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö
AU - Koskinen, Jukka
AU - Talja, Asko
PY - 2012/4
Y1 - 2012/4
N2 - Projektissa kehitettiin uudenlaista liikennetärinän arviointiin tarkoitettua langatonta mittaus- ja analysointiympäristöä. Tavoitteena oli kehittää mittalaitteesta langaton sensoriverkkosovellus, joka olisi yleiskäyttöinen soveltuen myös muihin sovelluksiin. Lisäksi projektissa kehitettiin ohjeistus liikennetärinän arviointiin, jota tarvittiin signaalikäsittely- ja analyysimenetelmien kehittämisessä. Projektissa toteutettiin sensoriverkosta sovellus liikenteen aiheuttamien värähtelyjen mittaamiseen. Kehitetty langaton sensoriverkko on monikäyttöinen mittaussovellus, joka on laskentatehokas, uudelleen konfiguroitavissa ja energiatehokas. Sen suunnittelu ja toteuttaminen perustuvat projektissa kehitettyyn laitetekniikkaan. Sensoriverkon avulla mitattuja tuloksia ja niistä laskettuja tunnuslukuja varten kehitettiin analysointi- ja visualisointityökalut, joiden avulla tulokset voidaan esittää karttapohjilla GISpaikkatietojärjestelmää hyödyntäen.Mittalaite testattiin kenttätestein liikenneväylien läheisyydessä. Testin tuloksia verrattiin langallisen mittalaitteen antamiin tuloksiin. Tulosten perusteella kehitetyn konseptin (mittaus, mittausten jälkikäsittely ja visualisointi) todettiin olevan toimiva. Kehitetty langaton sensoriverkko antaa hyvät mahdollisuudet hyödyntää sitä jatkossa myös muissa sovelluksissa, joita ovat esimerkiksi ympäristömittaukset ja rakenteiden monitorointi (rakennukset, sillat, tunnelit yms.). Julkaisussa esitetään myös tulosten hyödyntämismahdollisuudet sekä selvitykset kansainvälisistä markkinoista liikennetärinän sovellusalueelta.
AB - Projektissa kehitettiin uudenlaista liikennetärinän arviointiin tarkoitettua langatonta mittaus- ja analysointiympäristöä. Tavoitteena oli kehittää mittalaitteesta langaton sensoriverkkosovellus, joka olisi yleiskäyttöinen soveltuen myös muihin sovelluksiin. Lisäksi projektissa kehitettiin ohjeistus liikennetärinän arviointiin, jota tarvittiin signaalikäsittely- ja analyysimenetelmien kehittämisessä. Projektissa toteutettiin sensoriverkosta sovellus liikenteen aiheuttamien värähtelyjen mittaamiseen. Kehitetty langaton sensoriverkko on monikäyttöinen mittaussovellus, joka on laskentatehokas, uudelleen konfiguroitavissa ja energiatehokas. Sen suunnittelu ja toteuttaminen perustuvat projektissa kehitettyyn laitetekniikkaan. Sensoriverkon avulla mitattuja tuloksia ja niistä laskettuja tunnuslukuja varten kehitettiin analysointi- ja visualisointityökalut, joiden avulla tulokset voidaan esittää karttapohjilla GISpaikkatietojärjestelmää hyödyntäen.Mittalaite testattiin kenttätestein liikenneväylien läheisyydessä. Testin tuloksia verrattiin langallisen mittalaitteen antamiin tuloksiin. Tulosten perusteella kehitetyn konseptin (mittaus, mittausten jälkikäsittely ja visualisointi) todettiin olevan toimiva. Kehitetty langaton sensoriverkko antaa hyvät mahdollisuudet hyödyntää sitä jatkossa myös muissa sovelluksissa, joita ovat esimerkiksi ympäristömittaukset ja rakenteiden monitorointi (rakennukset, sillat, tunnelit yms.). Julkaisussa esitetään myös tulosten hyödyntämismahdollisuudet sekä selvitykset kansainvälisistä markkinoista liikennetärinän sovellusalueelta.
KW - wireless sensor networks
KW - traffic induced vibrations
KW - geographical information system
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Liikennetärinän monitorointi- ja analysointiympäristö
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -