Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen käyttöalue

Pekka Iikkanen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Yhdistetyt kuljetukset perustuvat kahden tai useamman kuljetusmuodon yhteistyöhön. Tavara kuljetetaan koko ajan samassa kuormatilassa. Tavallisimmin käytettyjä kuormatiloja ovat vaihtokorit, -lavat, kontit ja vaihtoperävaunut. Vaihtokuormatila siirretään kuljetusvälineestä toiseen joko nostamalla (nosturit, trukit), ajamalla tai käyttäen kuorma-autojen jalkalavalaitteistoa. Jalkalavalaitteiston ketjunsiirtolaitteella vaihtokori tai jalkarungon päälle asetettu kontti siirretään vaakatasossa kuorma-autosta junavaunuun tai päin- vastoin vaunun sivusta käsin. AJA-kuljetusjärjestelmässä vaihtokuormatila käännetään vaunussa olevan kääntökehikon avulla vaunun suuntaiseksi. Pienkonttijärjestelmässä vaihtokorit kuormetaan vaunuun poikittain. Tutkimuksessa vertailtiin eri kuljetusmuotojen yritystaloudellisia kuljetuskustannuksia. Yhdistettyjen kuljetusten todettiin soveltuvan parhaiten pitkiin suurten lähetyserien kuljetuksiin. Yhdistetyn kuljetuksen kannattavuus riippuu kuljetusmatkan ja lihetyserän ohella erityisesti tiekuljetusosuuksien pituuksista ja junavaunujen lähetystavasta. Tiekuljetusosuuksien kasvaessa yhdistetyn kuljetuksen kannattavuus huononee. Runkokuljetusosuudella kuormatilat voidaan kuljettaa joko erittäin taloudellista kokojunalähetystä tai tavallista vaunuryhmälähestystä käyttäen. Käytettävällä siirtokuormaustekniikalla todettiin olevan vain vähäinen taloudellinen merkitys. AJA-järjestelmän etu on, ettei vaihtoyksiköiden siirtokuormaus ole sidottu nosturien sijaintiin ja kapasiteettiin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages54
ISBN (Print)951-38-2396-2
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume486

Fingerprint

Nefopam

Keywords

  • transportation management
  • containers
  • trailers
  • trucks
  • rail transportation
  • economy
  • costs

Cite this

Iikkanen, P. (1985). Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen käyttöalue. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 486
Iikkanen, Pekka. / Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen käyttöalue. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 486).
@book{4ba35d54728746aaae95d7dab8d12a4b,
title = "Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen k{\"a}ytt{\"o}alue",
abstract = "Yhdistetyt kuljetukset perustuvat kahden tai useamman kuljetusmuodon yhteisty{\"o}h{\"o}n. Tavara kuljetetaan koko ajan samassa kuormatilassa. Tavallisimmin k{\"a}ytettyj{\"a} kuormatiloja ovat vaihtokorit, -lavat, kontit ja vaihtoper{\"a}vaunut. Vaihtokuormatila siirret{\"a}{\"a}n kuljetusv{\"a}lineest{\"a} toiseen joko nostamalla (nosturit, trukit), ajamalla tai k{\"a}ytt{\"a}en kuorma-autojen jalkalavalaitteistoa. Jalkalavalaitteiston ketjunsiirtolaitteella vaihtokori tai jalkarungon p{\"a}{\"a}lle asetettu kontti siirret{\"a}{\"a}n vaakatasossa kuorma-autosta junavaunuun tai p{\"a}in- vastoin vaunun sivusta k{\"a}sin. AJA-kuljetusj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} vaihtokuormatila k{\"a}{\"a}nnet{\"a}{\"a}n vaunussa olevan k{\"a}{\"a}nt{\"o}kehikon avulla vaunun suuntaiseksi. Pienkonttij{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} vaihtokorit kuormetaan vaunuun poikittain. Tutkimuksessa vertailtiin eri kuljetusmuotojen yritystaloudellisia kuljetuskustannuksia. Yhdistettyjen kuljetusten todettiin soveltuvan parhaiten pitkiin suurten l{\"a}hetyserien kuljetuksiin. Yhdistetyn kuljetuksen kannattavuus riippuu kuljetusmatkan ja lihetyser{\"a}n ohella erityisesti tiekuljetusosuuksien pituuksista ja junavaunujen l{\"a}hetystavasta. Tiekuljetusosuuksien kasvaessa yhdistetyn kuljetuksen kannattavuus huononee. Runkokuljetusosuudella kuormatilat voidaan kuljettaa joko eritt{\"a}in taloudellista kokojunal{\"a}hetyst{\"a} tai tavallista vaunuryhm{\"a}l{\"a}hestyst{\"a} k{\"a}ytt{\"a}en. K{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ll{\"a} siirtokuormaustekniikalla todettiin olevan vain v{\"a}h{\"a}inen taloudellinen merkitys. AJA-j{\"a}rjestelm{\"a}n etu on, ettei vaihtoyksik{\"o}iden siirtokuormaus ole sidottu nosturien sijaintiin ja kapasiteettiin.",
keywords = "transportation management, containers, trailers, trucks, rail transportation, economy, costs",
author = "Pekka Iikkanen",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2396-2",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Iikkanen, P 1985, Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen käyttöalue. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 486, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen käyttöalue. / Iikkanen, Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 486).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen käyttöalue

AU - Iikkanen, Pekka

PY - 1985

Y1 - 1985

N2 - Yhdistetyt kuljetukset perustuvat kahden tai useamman kuljetusmuodon yhteistyöhön. Tavara kuljetetaan koko ajan samassa kuormatilassa. Tavallisimmin käytettyjä kuormatiloja ovat vaihtokorit, -lavat, kontit ja vaihtoperävaunut. Vaihtokuormatila siirretään kuljetusvälineestä toiseen joko nostamalla (nosturit, trukit), ajamalla tai käyttäen kuorma-autojen jalkalavalaitteistoa. Jalkalavalaitteiston ketjunsiirtolaitteella vaihtokori tai jalkarungon päälle asetettu kontti siirretään vaakatasossa kuorma-autosta junavaunuun tai päin- vastoin vaunun sivusta käsin. AJA-kuljetusjärjestelmässä vaihtokuormatila käännetään vaunussa olevan kääntökehikon avulla vaunun suuntaiseksi. Pienkonttijärjestelmässä vaihtokorit kuormetaan vaunuun poikittain. Tutkimuksessa vertailtiin eri kuljetusmuotojen yritystaloudellisia kuljetuskustannuksia. Yhdistettyjen kuljetusten todettiin soveltuvan parhaiten pitkiin suurten lähetyserien kuljetuksiin. Yhdistetyn kuljetuksen kannattavuus riippuu kuljetusmatkan ja lihetyserän ohella erityisesti tiekuljetusosuuksien pituuksista ja junavaunujen lähetystavasta. Tiekuljetusosuuksien kasvaessa yhdistetyn kuljetuksen kannattavuus huononee. Runkokuljetusosuudella kuormatilat voidaan kuljettaa joko erittäin taloudellista kokojunalähetystä tai tavallista vaunuryhmälähestystä käyttäen. Käytettävällä siirtokuormaustekniikalla todettiin olevan vain vähäinen taloudellinen merkitys. AJA-järjestelmän etu on, ettei vaihtoyksiköiden siirtokuormaus ole sidottu nosturien sijaintiin ja kapasiteettiin.

AB - Yhdistetyt kuljetukset perustuvat kahden tai useamman kuljetusmuodon yhteistyöhön. Tavara kuljetetaan koko ajan samassa kuormatilassa. Tavallisimmin käytettyjä kuormatiloja ovat vaihtokorit, -lavat, kontit ja vaihtoperävaunut. Vaihtokuormatila siirretään kuljetusvälineestä toiseen joko nostamalla (nosturit, trukit), ajamalla tai käyttäen kuorma-autojen jalkalavalaitteistoa. Jalkalavalaitteiston ketjunsiirtolaitteella vaihtokori tai jalkarungon päälle asetettu kontti siirretään vaakatasossa kuorma-autosta junavaunuun tai päin- vastoin vaunun sivusta käsin. AJA-kuljetusjärjestelmässä vaihtokuormatila käännetään vaunussa olevan kääntökehikon avulla vaunun suuntaiseksi. Pienkonttijärjestelmässä vaihtokorit kuormetaan vaunuun poikittain. Tutkimuksessa vertailtiin eri kuljetusmuotojen yritystaloudellisia kuljetuskustannuksia. Yhdistettyjen kuljetusten todettiin soveltuvan parhaiten pitkiin suurten lähetyserien kuljetuksiin. Yhdistetyn kuljetuksen kannattavuus riippuu kuljetusmatkan ja lihetyserän ohella erityisesti tiekuljetusosuuksien pituuksista ja junavaunujen lähetystavasta. Tiekuljetusosuuksien kasvaessa yhdistetyn kuljetuksen kannattavuus huononee. Runkokuljetusosuudella kuormatilat voidaan kuljettaa joko erittäin taloudellista kokojunalähetystä tai tavallista vaunuryhmälähestystä käyttäen. Käytettävällä siirtokuormaustekniikalla todettiin olevan vain vähäinen taloudellinen merkitys. AJA-järjestelmän etu on, ettei vaihtoyksiköiden siirtokuormaus ole sidottu nosturien sijaintiin ja kapasiteettiin.

KW - transportation management

KW - containers

KW - trailers

KW - trucks

KW - rail transportation

KW - economy

KW - costs

M3 - Report

SN - 951-38-2396-2

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen käyttöalue

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Iikkanen P. Yhdistettyjen kuljetusten taloudellinen käyttöalue. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 486).