@book{23fbae1b25574e84971334dbe89eb4d0,
title = "Yhdyskuntaj{\"a}tteen kahden energiahy{\"o}dynt{\"a}mistavan eroavuudet ilmastonmuutoksen hillinn{\"a}n n{\"a}k{\"o}kulmasta",
abstract = "EU:n tavoitteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja kaatopaikoille sijoitettavan j{\"a}tem{\"a}{\"a}r{\"a}n v{\"a}hent{\"a}miseksi sek{\"a} kohonneet energiakustannukset ovat lis{\"a}nneet kiinnostusta j{\"a}tteen energiasis{\"a}ll{\"o}n hy{\"o}dynt{\"a}miseen. J{\"a}tteiden energiahy{\"o}dynt{\"a}minen voidaan jakaa karkeasti kahteen yleiseen tapaan. N{\"a}m{\"a} ovat syntypaikkalajitellun j{\"a}tteen poltto yleens{\"a} arinatekniikkaa k{\"a}ytt{\"a}en ja j{\"a}tteist{\"a} jalostetun kierr{\"a}tyspolttoaineen polttaminen rinnakkaispolttona muiden polttoaineiden kanssa. Yhten{\"a} rinnakkaispolton hy{\"o}tyn{\"a} k{\"a}sittelem{\"a}tt{\"o}m{\"a}n j{\"a}tteen polttoon n{\"a}hden on parempi s{\"a}hk{\"o}ntuotannon hy{\"o}tysuhde. T{\"a}m{\"a} vaikuttaa merkitt{\"a}v{\"a}sti n{\"a}iden j{\"a}tteenpolttotapojen aiheuttamiin ilmastovaikutuksiin, sill{\"a} tuotetulla s{\"a}hk{\"o}ll{\"a} korvataan niin sanottua marginaalis{\"a}hk{\"o}{\"a}, jonka tuottaminen keskim{\"a}{\"a}rin aiheuttaa verrattain suuret CO2-p{\"a}{\"a}st{\"o}t. Toisaalta, kierr{\"a}tyspolttoaineen jalostamisessa kuluu energiaa ja osa j{\"a}tteen energiasis{\"a}ll{\"o}st{\"a} j{\"a}{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}tt{\"a}. Lis{\"a}ksi biohajoava osa hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}tt{\"a} j{\"a}{\"a}neest{\"a} j{\"a}tteest{\"a} aiheuttaa metaanip{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}, jos se loppusijoitetaan kaatopaikalle. Koska tammikuussa 2008 julkistetussa EU:n energia- ja ilmastopaketissa on omat sitovat p{\"a}{\"a}st{\"o}v{\"a}hennystavoitteensa p{\"a}{\"a}st{\"o}kauppasektorille ja p{\"a}{\"a}st{\"o}kaupan ulkopuoliselle sektorille (ns. kansallinen kiinti{\"o}), uusien j{\"a}tteenpolttolaitosten rajaaminen p{\"a}{\"a}st{\"o}kaupan ulkopuolelle vaikeuttaisi kansallisten p{\"a}{\"a}st{\"o}v{\"a}hennystavoitteiden saavuttamista. J{\"a}tteenpolttolaitosten tuottama l{\"a}mp{\"o} ja s{\"a}hk{\"o} v{\"a}hent{\"a}v{\"a}t polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} enimm{\"a}kseen p{\"a}{\"a}st{\"o}kauppasektorilla. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa tarkasteltiin useita skenaarioita j{\"a}tteiden energiasis{\"a}ll{\"o}n hy{\"o}dynt{\"a}miseksi. Tulevaisuudessa polttoon ohjautuvaa j{\"a}tem{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} on hankala arvioida, joten tarkastelut tehtiin k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} nykyist{\"a} polttokelpoisen yhdyskuntaj{\"a}tem{\"a}{\"a}r{\"a}n suuruusluokkaa oletusarvona. J{\"a}tem{\"a}{\"a}r{\"a}lle, kuten muillekin muuttujille, arvioitiin ty{\"o}ss{\"a} vaihteluv{\"a}lit, joista mallinnettiin stokastisesti todenn{\"a}k{\"o}isyysjakaumina esitetyt tulokset. Erot kasvihuonekaasup{\"a}{\"a}st{\"o}iss{\"a} eri skenaarioiden v{\"a}lill{\"a} ovat molemmilla sektoreilla satoja tuhansia CO2-ekvivalenttitonneja vuodessa. P{\"a}{\"a}st{\"o}kaupan ulkopuolisella sektorilla erot skenaarioiden v{\"a}lill{\"a} vastaavat 3-14 % koko p{\"a}{\"a}st{\"o}kaupan ulkopuolisen sektorin p{\"a}{\"a}st{\"o}v{\"a}hennysvelvoitteesta Suomessa. Sektorit yhteenlaskettuina kasvihuonekaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t n{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t v{\"a}henev{\"a}n parhaissa skenaarioissa pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n korvaushy{\"o}tyjen kautta 0,5-1 Mt vuodessa nykytilaan verrattuna. Huonoimmissa tapauksissa korvaushy{\"o}dyt saattavat olla jopa negatiivisia. Kaikissa tarkastelluissa skenaarioissa kaatopaikkojen metaanip{\"a}{\"a}st{\"o}t kuitenkin v{\"a}hentyv{\"a}t nykytilanteeseen verrattuna. N{\"a}ille p{\"a}{\"a}st{\"o}ille ei ole esitetty kvantitatiivisia arvioita, sill{\"a} vaikutus olisi sama kaikille skenaarioille, koska kaatopaikkasijoitukseen ohjautuva yhdyskuntaj{\"a}tem{\"a}{\"a}r{\"a} v{\"a}henee niiss{\"a} yht{\"a} paljon. Kierr{\"a}tyspolttoaineen valmistuksesta syntyv{\"a}n alitteen mahdollisen kaatopaikkasijoituksen aiheuttamat metaanip{\"a}{\"a}st{\"o}t on kuitenkin huomioitu tuloksissa. Ilmastonmuutoksen hillint{\"a} vaatii paljon toimenpiteit{\"a}, joista osa tulee olemaan my{\"o}s kalliita. Optimaalisella tavalla hy{\"o}dynnettyn{\"a} j{\"a}tteiden materiaali- ja energiakierr{\"a}tyksell{\"a} voidaan saavuttaa p{\"a}{\"a}st{\"o}v{\"a}hennysten lis{\"a}ksi jopa taloudellista voittoa. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tulosten perusteella yritysj{\"a}tett{\"a}, jonka jalostuksen REFin saanto on kotitalousj{\"a}tett{\"a} parempi, ei kannattaisi ilmastonmuutoksen hillinn{\"a}n n{\"a}k{\"o}kulmasta polttaa j{\"a}tteenpolttolaitoksissa. REFin rinnakkaispoltolla saavutetaan korkeampi s{\"a}hk{\"o}ntuotannon hy{\"o}tysuhde ja sit{\"a} kautta suuremmat korvaushy{\"o}dyt kuin j{\"a}tteenpolttolaitoksilla",
keywords = "waste to energy, incineration, recycled fuel, REF, SRF, RDF, climate change, greenhouse gases, emission trading",
author = "Eemeli Tsupari and Sampo Soimakallio and Mona Arnold",
year = "2008",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7233-5",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2446",
address = "Finland",
}