TY - BOOK
T1 - Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset
T2 - Systeemidynaaminen tarkastelu
AU - Tuominen, Anu
AU - Ruutu, Sampsa
AU - Kanner, Heikki
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Työssä selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko
systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien
palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen
kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen
luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen
yhteiskäyttöpalveluiden käyttäjiksi sekä näiden muutosten
vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Työn tuloksena saatiin
toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean
tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut
vaativat mallin parametrin määrittelyä uudelleen
tilannekohtaisesti.
Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien
palvelujen vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä
aikavälillä. Uusien palveluiden tullessa markkinoille
ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta vähentynee pitkällä
aikavälillä, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu
autostaan ja ottaa uuden palvelun käyttöön. Toisaalta,
mikäli palveluntarjoajien määrä ei ole tarpeeksi suuri,
ajosuorite voi palautua pitkällä aikavälillä takaisin
ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mikäli
ulkopuolisten palveluntarjoajien lisäksi auton
omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden
käyttöön. Tällöin ajosuorite voi myös kasvaa, sillä auton
omistajien ei välttämättä kannatakaan luopua omasta
autostaan.
AB - Työssä selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko
systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien
palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen
kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen
luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen
yhteiskäyttöpalveluiden käyttäjiksi sekä näiden muutosten
vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Työn tuloksena saatiin
toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean
tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut
vaativat mallin parametrin määrittelyä uudelleen
tilannekohtaisesti.
Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien
palvelujen vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä
aikavälillä. Uusien palveluiden tullessa markkinoille
ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta vähentynee pitkällä
aikavälillä, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu
autostaan ja ottaa uuden palvelun käyttöön. Toisaalta,
mikäli palveluntarjoajien määrä ei ole tarpeeksi suuri,
ajosuorite voi palautua pitkällä aikavälillä takaisin
ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mikäli
ulkopuolisten palveluntarjoajien lisäksi auton
omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden
käyttöön. Tällöin ajosuorite voi myös kasvaa, sillä auton
omistajien ei välttämättä kannatakaan luopua omasta
autostaan.
KW - car sharing
KW - system dynamics modelling
KW - mobility services
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -