Yhteiskuntavastuu ja kilpailukyky suomalaisyrityksissä: Nykytila ja kehitysnäkymät

Torsti Loikkanen, Kirsi-Maria Hyytinen, Salla Koivusalo

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Yhteiskuntavastuun merkitys yrityksissä kasvaa. Yritysten omistajien, asiakkaiden ja sidosryhmien kiinnostus on laajentunut liiketaloudellisen kannattavuuden ohella ympäristöhallintaa ja yhteiskunnallista toimintaa koskeviin periaatteisiin ja menettelytapoihin. Tähän muutokseen ovat osaltaan vaikuttaneet kestävän kehityksen vaatimukset, jotka kattavat kestävyyden taloudellisen, ekologisen ja yhteiskunnallisen ulottuvuuden. Osaltaan muutokseen on vaikuttanut omistajien, asiakkaiden ja sidosryhmien kasvava kiinnostus yritysten rooliin ja toimintaan taloudessa ja yhteiskunnassa. Samoin julkisen ja yksityisen sektorin rajapintojen muutokset, esimerkiksi aiemmin valtion vastuulla olleiden toimintojen yksityistäminen (esimerkiksi energia- ja telekommunikaatioala), ovat osaltaan kasvattaneet yhteiskuntavastuun merkitystä. Tämä tutkimus tuottaa taustatietoa Johtamistaidon Opiston (JTO) kehittämishankkeelle "Yhteiskuntavastuu kilpailukyvyn edistämiseksi - sisäisen kehittämisprosessin mallintaminen". JTO:n hankkeen tarkoituksena on luoda systemaattinen malli yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi organisaatiossa. Tämä taustatutkimus pyrkii sekä syventämään käsityksiämme yhteiskuntavastuun merkityksestä ja kehityksestä että problematisoimaan yhteiskuntavastuun merkitystä. Samoin se pyrkii valottamaan erityisesti yritysten kilpailukykyyn liittyviä yhteiskuntavastuun yhteyksiä ja merkityksiä seuraavien keskeisten kysymysten pohjalta: o Miten yritykset ottavat toiminnassaan huomioon yhteiskuntavastuuta koskevat sidosryhmiensä ja yhteiskunnan muiden toimijoiden vaatimukset? o Miten yhteiskuntavastuun vaatimukset ohjaavat yritysten liiketoiminnan kehittämistä? o Parantaako yhteiskuntavastuullinen toiminta yritysten kilpailukykyä, ja miten tämä tapahtuu? Tässä tutkimuksessa näitä kysymyksiä tarkastellaan neljän tapaustutkimuksen sekä survey-tutkimuksen valossa. Case-tutkimuksessa kohteena on neljä suomalaista yhteiskuntavastuun saralla kunnostautunutta ns. edelläkävijäyritystä: Fortum, Muumimaailma, Tapiola ja Wärtsilä. Samoin vastauksia kysymyksiin haettiin laajempaa yritysjoukkoa koskevan survey-tutkimuksen perusteella (n = 142). Tutkimus tuotti seuraavia keskeisiä tuloksia: Yhteiskuntavastuun merkitys kasvaa, mutta vähitellen ja epätasaisesti. Yhteiskuntavastuun merkitys vaihtelee eri toimialojen sekä erikokoisten ja muutoin erilaisten yritysten välillä olennaisesti. Yhteiskuntavastuu on kehittynyt yrityksissä ympäristövastuun ja kestävän kehityksen käsitteen käyttöönoton sekä laadunhallinnan kehittämisen myötä. Ympäristöhallinnassa kehittyneet suuret kansainväliset yritykset näyttävät olevan aktiivisia myös yhteiskuntavastuukysymyksissä. Yritykset arvioivat kaikki kestävän kehityksen ulottuvuudet tärkeiksi, mutta järjestyksessä sosiaaliset, taloudelliset ja ympäristönäkökohdat. Yhteiskuntavastuulla ei ole vielä vakiintuneita käsitteistöä ja ohjeistoja. Yhteisiä käsitteitä ja standardeja kehitetään työmarkkinajärjestöjen ja viranomaisten yhteistyönä kansainvälisesti. Edelläkävijäyrityksiä lukuun ottamatta aitoa, erityistä ja erillistä sidosryhmä- ja toimintaympäristöanalyysia ei yrityksissä vielä juurikaan tehdä. Yritykset kuitenkin toteuttavat asiakastyytyväisyyskyselyjä ja järjestävät asiakastilaisuuksia, joissa tuotetaan oletettavasti toimintaympäristöäkin koskevaa tietoa. Yhteiskuntavastuuseen liittyvät ulkoiset tekijät, kuten lainsäädäntö, yleiset sidosryhmäodotukset ja yritysasiakkaiden odotukset, ovat useimmiten ohjanneet vastuullisen yritystoiminnan kehittämistä, ja niiden odotetaan tekevän näin jatkossakin. Sisäisistä tekijöistä keskeisimpiä ovat yrityksen arvot, yrityskuvan kehittäminen ja muuttuvan toimintaympäristön haasteet, joiden merkityksen jatkossa odotetaan edelleen vain korostuvan esimerkiksi globalisaation myötä. Erottautuminen kilpailijoista osoittautui tärkeäksi yhteiskuntavastuunkin kehittämistä motivoivaksi tekijäksi. Vaikka yhteiskuntavastuun ja kilpailukyvyn yhteyden osoittaminen ei ole suoraviivaista, tutkimus vahvistaa niiden välisen positiivisen yhteyden olemassaolon: kyselytutkimukseen vastanneista yrityksistä kaksi kolmesta mainitsee yhteiskuntavastuun parantaneen kilpailukykyä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages118
    ISBN (Electronic)978-951-38-6921-2
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number2386
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • organizations
    • companies
    • social responsibility
    • Corporate Social Responsibility
    • CSR
    • competitiveness
    • modeling
    • internal development processes
    • sustainable development
    • innovativeness
    • interest group management

    Cite this