TY - BOOK
T1 - Yhteistyö- ja hankintamallien kehittäminen liikenteen tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
AU - Roine, Matti
AU - Valovirta, Ville
AU - Tuominen, Anu
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Tiehallinto on tehnyt useita selvityksiä t&k-hankintojen
kehittämisestä, joissa on todettu kehittämistarpeita,
jotka liittyvät mm. erilaisten toimijoiden rooleihin,
tiedon hyödyntämiseen, t&k-teemojen kehittämiseen,
sopimusmenettelyihin, toimintaorganisaatioon ja
tukipalveluihin. Tässä selvityksessä täydennetään
aikaisempien selvitysten tuloksia. Hankkeessa
haastateltiin liikennealan virastojen ja laitosten
tutkimuskoordinaattoreita sekä käytiin läpi
innovaatiotoimintaa koskevaa tutkimusta uusien ideoiden
kartoittamiseksi. Selvityksen keskeinen tavoite oli koota
yhteen uusimmat keskusteluissa olevat t&k-hankintojen
periaatteet ja esittää alustavia vaihtoehtoisia
toimintamalleja. Tehtyjen nykytilatarkastelujen ja
haastattelujen perusteella todettiin yhteenvetona mm.,
että tutkimus- ja kehittämistoiminnan on palveltava
tehokkaasti strategista johtamista, tulevaisuuden
haasteita olisi systemaattisesti ennakoitava, toiminnan
perinteinen teemajako johtaa helposti toiminnan
siiloutumiseen, entisten virastojen välillä on
huomattavia eroja toimintamalleissa ja että
innovaatiotoiminnan näkökulma on nykyisin
t&k-hankinnoissa vähäinen.
T&k-yhteistyön ja hankintojen kehittämiseen on useita eri
mahdollisuuksia. Työn tuloksena esitetään neljä
vaihtoehtoa:
Vaihtoehto 1. Jatketaan t&k-toimintaa muuten ennallaan,
mutta lisätään puitejärjestelyjen/vuosisopimusten käyttöä
erityisesti tuoteläheisillä alueilla.
Vaihtoehto 2. Liitetään vaihtoehtoon 1 mukaan erillinen
innovaatiotoiminnan alue, joka kattaa ennakoinnin,
toimintalinjaukset ja teknologiaan perustuvien
palveluiden (esim. telematiikka) kehittämisen
(esikaupalliset hankinnat).
Vaihtoehto 3. Painotetaan entistä enemmän innovointia ja
osaamisen kehittämisen tarvetta. Toteutetaan kehittynyt
kumppanuusmalli yliopistojen, korkeakoulujen ja
tutkimuslaitosten kanssa ennakoinnin ja
toimintalinjausten kehittämiseksi sekä kansainvälisen
tutkimuksen paremmaksi hyödyntämiseksi.
Vaihtoehto 4. Käynnistetään vahvaan ulkoistamiseen ja
kumppanuuteen perustuvan toimintamallin kehittäminen ja
kokeilu, jossa pääpaino on innovaatioiden tuottamisessa.
Olennaisimmiksi kehittämistarpeiksi todettiin
innovaatiotoiminnan eri elementtien (ml. ennakointi,
osaamisen kehittäminen ja teknologia- ja
palveluinnovaatiot) kytkeminen kiinteästi mukaan viraston
t&k-toimintaan ja tähän liittyen mm. esikaupallisten
hankintaprosessien kokeilu ja käyttöönotto.
AB - Tiehallinto on tehnyt useita selvityksiä t&k-hankintojen
kehittämisestä, joissa on todettu kehittämistarpeita,
jotka liittyvät mm. erilaisten toimijoiden rooleihin,
tiedon hyödyntämiseen, t&k-teemojen kehittämiseen,
sopimusmenettelyihin, toimintaorganisaatioon ja
tukipalveluihin. Tässä selvityksessä täydennetään
aikaisempien selvitysten tuloksia. Hankkeessa
haastateltiin liikennealan virastojen ja laitosten
tutkimuskoordinaattoreita sekä käytiin läpi
innovaatiotoimintaa koskevaa tutkimusta uusien ideoiden
kartoittamiseksi. Selvityksen keskeinen tavoite oli koota
yhteen uusimmat keskusteluissa olevat t&k-hankintojen
periaatteet ja esittää alustavia vaihtoehtoisia
toimintamalleja. Tehtyjen nykytilatarkastelujen ja
haastattelujen perusteella todettiin yhteenvetona mm.,
että tutkimus- ja kehittämistoiminnan on palveltava
tehokkaasti strategista johtamista, tulevaisuuden
haasteita olisi systemaattisesti ennakoitava, toiminnan
perinteinen teemajako johtaa helposti toiminnan
siiloutumiseen, entisten virastojen välillä on
huomattavia eroja toimintamalleissa ja että
innovaatiotoiminnan näkökulma on nykyisin
t&k-hankinnoissa vähäinen.
T&k-yhteistyön ja hankintojen kehittämiseen on useita eri
mahdollisuuksia. Työn tuloksena esitetään neljä
vaihtoehtoa:
Vaihtoehto 1. Jatketaan t&k-toimintaa muuten ennallaan,
mutta lisätään puitejärjestelyjen/vuosisopimusten käyttöä
erityisesti tuoteläheisillä alueilla.
Vaihtoehto 2. Liitetään vaihtoehtoon 1 mukaan erillinen
innovaatiotoiminnan alue, joka kattaa ennakoinnin,
toimintalinjaukset ja teknologiaan perustuvien
palveluiden (esim. telematiikka) kehittämisen
(esikaupalliset hankinnat).
Vaihtoehto 3. Painotetaan entistä enemmän innovointia ja
osaamisen kehittämisen tarvetta. Toteutetaan kehittynyt
kumppanuusmalli yliopistojen, korkeakoulujen ja
tutkimuslaitosten kanssa ennakoinnin ja
toimintalinjausten kehittämiseksi sekä kansainvälisen
tutkimuksen paremmaksi hyödyntämiseksi.
Vaihtoehto 4. Käynnistetään vahvaan ulkoistamiseen ja
kumppanuuteen perustuvan toimintamallin kehittäminen ja
kokeilu, jossa pääpaino on innovaatioiden tuottamisessa.
Olennaisimmiksi kehittämistarpeiksi todettiin
innovaatiotoiminnan eri elementtien (ml. ennakointi,
osaamisen kehittäminen ja teknologia- ja
palveluinnovaatiot) kytkeminen kiinteästi mukaan viraston
t&k-toimintaan ja tähän liittyen mm. esikaupallisten
hankintaprosessien kokeilu ja käyttöönotto.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Yhteistyö- ja hankintamallien kehittäminen liikenteen tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -