TY - BOOK
T1 - Yksityisyyden suoja ja luottamus liikkumisen sähköisissä palveluissa
AU - Heino, Immo
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Raportissa käsitellään yksityisyyden suojaan liittyviä
kysymyksiä erityisesti liikkumiseen liittyvien
palveluiden kannalta. Liikkumisen palvelut perustuvat
pitkälti paikkatiedon hyväksikäyttöön, joten
tarkastelussa painotetaan paikkatiedon yksityisyyden
suojaan liittyviä teemoja.
Palveluiden personointi helppokäyttöisiksi ja kuluttajien
tavoitteita tukeviksi riippuu pitkälti yritysten ja
yhteisöjen mahdollisuudesta käyttää kuluttajiin
yhdistettyä tietoa (personal data). Erilaisilla
tietoteknisillä menetelmillä voidaan kerätystä
aineistosta ennustaa käyttäjien käyttäytymistä ja
mieltymyksiä, mikä puolestaan helpottaa palveluiden
asiakaskohtaista räätälöintiä asiakaskokemuksen
parantamiseksi.
Toistaiseksi yritykset ovat perustaneet toimintansa
käyttäjien huolettomuuteen henkilöihin liitetyn tiedon
kaupallistamisessa, mutta suunta voi muuttua
tulevaisuudessa. Erityisesti henkilökohtaisen
paikkatiedon jakeluun näyttää jo muodostuneen käyttäjien
varaumia.
Raportissa tarkastellaan erilaisia lähestymistapoja
yksityisyyden suojaamiseen ja käyttäjien luottamuksen
kasvattamiseen niin sääntelyn kuin teknologisten
menetelmien avulla. Keskeistä on jo ennakolta arvioida
yksityisyyden suojaan
liittyvät riskitekijät ja niiden vaikutukset (PIA,
Privacy Impact Assessment) sekäantaa käyttäjille
merkittävä rooli itseään koskevan tiedon käytön
valtuuttamisessa (ns. MyData-lähestymistapa). Näin
menetellen voidaan tasapainoilla lainsäännön vaatimusten
(EU:n kiristyvän yksityisyyden suojan, ns. General Data
Protection Regulation) ja kaupallisen palvelutarjonnan
kehittämisen välillä.
Suomessa julkisiin liikennepalveluihin, kuten
joukkoliikenteeseen ja taksijärjestelmään, liittyvä
luottamus on ollut korkea. Näitä koskevaa sääntelyä
ollaan asteettain purkaminen ja raportissa tarkastellaan
tietoteknisten menetelmien (luottamusjärjestelmien)
tarjoamia mahdollisuuksia pyrkiä ylläpitämään ja
kasvattamaan käyttäjien luottamusta mm. sääntelystä
vapaaseen taksi- ja tavaraliikennejärjestelmään.
AB - Raportissa käsitellään yksityisyyden suojaan liittyviä
kysymyksiä erityisesti liikkumiseen liittyvien
palveluiden kannalta. Liikkumisen palvelut perustuvat
pitkälti paikkatiedon hyväksikäyttöön, joten
tarkastelussa painotetaan paikkatiedon yksityisyyden
suojaan liittyviä teemoja.
Palveluiden personointi helppokäyttöisiksi ja kuluttajien
tavoitteita tukeviksi riippuu pitkälti yritysten ja
yhteisöjen mahdollisuudesta käyttää kuluttajiin
yhdistettyä tietoa (personal data). Erilaisilla
tietoteknisillä menetelmillä voidaan kerätystä
aineistosta ennustaa käyttäjien käyttäytymistä ja
mieltymyksiä, mikä puolestaan helpottaa palveluiden
asiakaskohtaista räätälöintiä asiakaskokemuksen
parantamiseksi.
Toistaiseksi yritykset ovat perustaneet toimintansa
käyttäjien huolettomuuteen henkilöihin liitetyn tiedon
kaupallistamisessa, mutta suunta voi muuttua
tulevaisuudessa. Erityisesti henkilökohtaisen
paikkatiedon jakeluun näyttää jo muodostuneen käyttäjien
varaumia.
Raportissa tarkastellaan erilaisia lähestymistapoja
yksityisyyden suojaamiseen ja käyttäjien luottamuksen
kasvattamiseen niin sääntelyn kuin teknologisten
menetelmien avulla. Keskeistä on jo ennakolta arvioida
yksityisyyden suojaan
liittyvät riskitekijät ja niiden vaikutukset (PIA,
Privacy Impact Assessment) sekäantaa käyttäjille
merkittävä rooli itseään koskevan tiedon käytön
valtuuttamisessa (ns. MyData-lähestymistapa). Näin
menetellen voidaan tasapainoilla lainsäännön vaatimusten
(EU:n kiristyvän yksityisyyden suojan, ns. General Data
Protection Regulation) ja kaupallisen palvelutarjonnan
kehittämisen välillä.
Suomessa julkisiin liikennepalveluihin, kuten
joukkoliikenteeseen ja taksijärjestelmään, liittyvä
luottamus on ollut korkea. Näitä koskevaa sääntelyä
ollaan asteettain purkaminen ja raportissa tarkastellaan
tietoteknisten menetelmien (luottamusjärjestelmien)
tarjoamia mahdollisuuksia pyrkiä ylläpitämään ja
kasvattamaan käyttäjien luottamusta mm. sääntelystä
vapaaseen taksi- ja tavaraliikennejärjestelmään.
KW - privacy
KW - trust
KW - privacy protection
KW - intelligent transportation systems
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Yksityisyyden suoja ja luottamus liikkumisen sähköisissä palveluissa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -