TY - BOOK
T1 - Ympäristövaikutuksiltaan edullinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä LYYLI
T2 - Ympäristöongelmat, toimenpiteet, kohdekaupungit ja mallintaminen
AU - Rauhala, Kari
AU - Mäkelä, Kari
AU - Estlander, Katja
AU - Tolsa, Heimo
AU - Martamo, Reijo
AU - Lahti, Pekka
AU - Perälä, Martti
PY - 1997
Y1 - 1997
N2 - Osatutkimuksessa "Yhdyskuntarakenteeseen ja
liikennejärjestelmiin liittyvien ympäristöongelmien
määritys" tarkasteltiin liikenteen negatiivisia
ympäristövaikutuksia eli haittoja, jotka todennäköisesti
aiheuttavat ympäristöongelmia. Yhdyskuntarakenteeseen ja
liikennejärjestelmään liittyvinä merkittävinä haittoina
käsiteltiin pakokaasu- ja melupäästöjä sekä
energiankulutusta. Ympäristöhaittojen määrittelyssä
pyrittiin ottamaan huomioon myös muita merkittäviä
vaikutuksia, kuten esimerkiksi liikenneturvallisuus,
maankäyttö ja kustannukset. Liikenteen sosiaalisia
vaikutuksia ei käsitelty, koska niitä selvitettiin
erillisessä osatutkimuksessa. Osatutkimuksessa koottiin
myös tietoa käynnissä olevista liikenteen ja
yhdyskuntarakenteen ympäristövaikutuksiin liittyvistä
tutkimuksista, jotka on hyvä ottaa huomioon tulevan
tutkimusohjelman suunnittelussa.
Osatutkimuksessa "Ympäristövaikutuksiltaan edullisten
toimintalinjojen ja -tapojen määrittely" kartoitettiin
erilaisia toimenpiteitä ja niiden vaikutusketjuja
luokittelemalla nämä ensiksi kolmeen pääluokkaan:
yhdyskuntarakenteeseen kohdistuviin,
liikennejärjestelmään kohdistuviin ja ihmiseen
kohdistuviin (poliittisiin) toimenpiteisiin. Tämän
lisäksi toimenpiteet jaettiin vielä useampaan eri
alaluokkaan. Lisäksi suoritettiin 11:n asiantuntijan
teemahaastattelu liikenteen erilaisten
ympäristövaikutusten ja näihin kohdistuvien
toimenpiteiden kartoituksen laajentamiseksi. Näin saatiin
lopulta määriteltyä yhteensä 50 konkreettista
toimenpidettä, jolla voidaan pyrkiä vähentämään
liikenteen haitallisia ympäristövaikutuksia ja
vastaavasti lisäämään sen positiivisia vaikutuksia. Monet
näistä toimenpiteistä muodostavat yhtenäisiä
toimenpidekokonaisuuksia.
Kahden ensimmäisen osatutkimuksen yhteenvetona
määriteltiin merkittävät ja toteuttamiskelpoisiksi
katsotut toimenpiteet ja toimenpidekokonaisuudet. Näiden
perusteella annettiin 13 suositusta eri toimenpiteiden
vaikutuksia selvittäviksi jatkotutkimusaiheiksi.
Tärkeiksi toimenpidekohteiksi määriteltiin
yhdyskuntarakenteen tiiviys, yhdyskuntarakenteen
toiminnalliset tekijät, liikenneväylien toiminnalliset
tekijät, kulkumuotojakauma sekä työpaikkojen
liikennejärjestelyt.
Osatutkimuksen "Kohdekaupunkiseutujen määritys"
tavoitteena oli löytää ja nimetä ne kohdekaupungit ja
kaupunkiseudut, joilla yhdyskuntarakenteeseen,
liikennejärjestelmään ja liikenneympäristöön vaikuttavia
kehittämisideoita ja toimintalinjoja voidaan
menestyksellisesti ja havainnollisesti testata.
Puhelinhaastattelut käytiin 24 kaupunkiseudulla yhteensä
noin 70 henkilön kanssa. Paikan päällä käytiin
haastattelemassa kuuden kaupungin edustajia. Lisäksi
haastateltiin muutamien maakunnallisten liittojen ja
tiepiirien edustajia.
Osatutkimuksessa päädyttiin ehdottamaan seuraavia
kaupunkiseutuja tutkimusseuduiksi: Tampereen seutu, Oulun
seutu, Pääkaupunkiseutu, Kuopion seutu, Vaasan seutu,
Lahden seutu ja Kouvolan seutu. Jos tutkimus
käynnistetään ensimmäisessä vaiheessa 2-3
kaupunkiseudulla, ehdotetaan ensimmäisiksi kohdealueiksi
Tampereen seutua, Oulun seutua ja Pääkaupunkiseutua.
Osatutkimuksessa on esitetty myös kaupunkiseutuihin
liittyviä tutkimusteemoja.
Osatutkimuksessa "Arviointimenetelmät ja -välineet"
havaittiin puutteita erilaisten ympäristöhaittojen
yhteismitallisessa arvioinnissa. Haittojen muodostumisen
mallintamisen suurimmat puutteet ovat ilman laadun
episoditilanteissa ja ympäristön pirstoutumisessa.
Mallinnuksen tarvitsemissa perustiedoissa täydennettävää
on kaupunkiliikenteen tuntemuksessa ja olemassa olevan
tiedon käyttöä estävä hintaongelma on ratkaistava.
Mallien integrointia toisiinsa ja erityisesti niiden
kykyä kuvata useiden toimenpiteiden synergiavaikutuksia
on kehitettävä. Myös yhdyskuntien toiminallisen rakenteen
muotoutumisen mallintamista on kehitettävä.
AB - Osatutkimuksessa "Yhdyskuntarakenteeseen ja
liikennejärjestelmiin liittyvien ympäristöongelmien
määritys" tarkasteltiin liikenteen negatiivisia
ympäristövaikutuksia eli haittoja, jotka todennäköisesti
aiheuttavat ympäristöongelmia. Yhdyskuntarakenteeseen ja
liikennejärjestelmään liittyvinä merkittävinä haittoina
käsiteltiin pakokaasu- ja melupäästöjä sekä
energiankulutusta. Ympäristöhaittojen määrittelyssä
pyrittiin ottamaan huomioon myös muita merkittäviä
vaikutuksia, kuten esimerkiksi liikenneturvallisuus,
maankäyttö ja kustannukset. Liikenteen sosiaalisia
vaikutuksia ei käsitelty, koska niitä selvitettiin
erillisessä osatutkimuksessa. Osatutkimuksessa koottiin
myös tietoa käynnissä olevista liikenteen ja
yhdyskuntarakenteen ympäristövaikutuksiin liittyvistä
tutkimuksista, jotka on hyvä ottaa huomioon tulevan
tutkimusohjelman suunnittelussa.
Osatutkimuksessa "Ympäristövaikutuksiltaan edullisten
toimintalinjojen ja -tapojen määrittely" kartoitettiin
erilaisia toimenpiteitä ja niiden vaikutusketjuja
luokittelemalla nämä ensiksi kolmeen pääluokkaan:
yhdyskuntarakenteeseen kohdistuviin,
liikennejärjestelmään kohdistuviin ja ihmiseen
kohdistuviin (poliittisiin) toimenpiteisiin. Tämän
lisäksi toimenpiteet jaettiin vielä useampaan eri
alaluokkaan. Lisäksi suoritettiin 11:n asiantuntijan
teemahaastattelu liikenteen erilaisten
ympäristövaikutusten ja näihin kohdistuvien
toimenpiteiden kartoituksen laajentamiseksi. Näin saatiin
lopulta määriteltyä yhteensä 50 konkreettista
toimenpidettä, jolla voidaan pyrkiä vähentämään
liikenteen haitallisia ympäristövaikutuksia ja
vastaavasti lisäämään sen positiivisia vaikutuksia. Monet
näistä toimenpiteistä muodostavat yhtenäisiä
toimenpidekokonaisuuksia.
Kahden ensimmäisen osatutkimuksen yhteenvetona
määriteltiin merkittävät ja toteuttamiskelpoisiksi
katsotut toimenpiteet ja toimenpidekokonaisuudet. Näiden
perusteella annettiin 13 suositusta eri toimenpiteiden
vaikutuksia selvittäviksi jatkotutkimusaiheiksi.
Tärkeiksi toimenpidekohteiksi määriteltiin
yhdyskuntarakenteen tiiviys, yhdyskuntarakenteen
toiminnalliset tekijät, liikenneväylien toiminnalliset
tekijät, kulkumuotojakauma sekä työpaikkojen
liikennejärjestelyt.
Osatutkimuksen "Kohdekaupunkiseutujen määritys"
tavoitteena oli löytää ja nimetä ne kohdekaupungit ja
kaupunkiseudut, joilla yhdyskuntarakenteeseen,
liikennejärjestelmään ja liikenneympäristöön vaikuttavia
kehittämisideoita ja toimintalinjoja voidaan
menestyksellisesti ja havainnollisesti testata.
Puhelinhaastattelut käytiin 24 kaupunkiseudulla yhteensä
noin 70 henkilön kanssa. Paikan päällä käytiin
haastattelemassa kuuden kaupungin edustajia. Lisäksi
haastateltiin muutamien maakunnallisten liittojen ja
tiepiirien edustajia.
Osatutkimuksessa päädyttiin ehdottamaan seuraavia
kaupunkiseutuja tutkimusseuduiksi: Tampereen seutu, Oulun
seutu, Pääkaupunkiseutu, Kuopion seutu, Vaasan seutu,
Lahden seutu ja Kouvolan seutu. Jos tutkimus
käynnistetään ensimmäisessä vaiheessa 2-3
kaupunkiseudulla, ehdotetaan ensimmäisiksi kohdealueiksi
Tampereen seutua, Oulun seutua ja Pääkaupunkiseutua.
Osatutkimuksessa on esitetty myös kaupunkiseutuihin
liittyviä tutkimusteemoja.
Osatutkimuksessa "Arviointimenetelmät ja -välineet"
havaittiin puutteita erilaisten ympäristöhaittojen
yhteismitallisessa arvioinnissa. Haittojen muodostumisen
mallintamisen suurimmat puutteet ovat ilman laadun
episoditilanteissa ja ympäristön pirstoutumisessa.
Mallinnuksen tarvitsemissa perustiedoissa täydennettävää
on kaupunkiliikenteen tuntemuksessa ja olemassa olevan
tiedon käyttöä estävä hintaongelma on ratkaistava.
Mallien integrointia toisiinsa ja erityisesti niiden
kykyä kuvata useiden toimenpiteiden synergiavaikutuksia
on kehitettävä. Myös yhdyskuntien toiminallisen rakenteen
muotoutumisen mallintamista on kehitettävä.
KW - urban planning
KW - urban structure
KW - urban traffic
KW - traffic planning
KW - environmental effects
KW - environmental impact assessment
M3 - Report
SN - 951-38-5127-3
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Ympäristövaikutuksiltaan edullinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä LYYLI
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -