Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi

Irmeli Wahlgren

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Toimenpiteiden ympäristövaikutusten ennakkoarviointiin ("environmental impact assessment", "EIA") on kiinnitetty kasvavaa huomiota 1970-luvun alusta lähtien ja sitä pidetään yleisesti tarpeellisena eri maissa. Arvioinnissa käytetyt menettelytavat on kuitenkin todettu vielä puutteellisiksi. Tämä selvitys kuvaa arviointitilannetta eri maissa. Selvityksen tarkoituksena on olla pohjana keskustelulle arvioinnin kehittämisestä Suomessa. Arviointia tapahtuu erilaisissa hallinnollisissa järjestelmissä. Näitä ovat mm. erilliset arviointijärjestelmät (esim. "EIES", "environmental impact statement") maankäytön ym. sunnnittelujärjestelmät ja erilaiset lupajärjestelmät. Toimenpiteet, joiden vaikutusten arviointia pidetään tarpeellisena, määritellään yleensä toiminnan tason (hankkeet, suunnitelmat, ohjelmat, lait), suorittajan (julkinen, yksityinen), laajuuden, vaikutusten, tyypin tai sijainnin perusteella. Arviointi kohdistuu useissa maissa pääasiassa luonnonympäristöön. Myös muuhun fyysiseen ympäristöön kohdistuvia sekä sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia on arvioitu. Arvioinnin tarpeellisuus määritellään eräissä maissa vaikutusten "merkittävyyden" perusteella. Arviointi kohdistuu usein vain suhteellisen helposti arvioitavissa oleviin välittömiin, paikallisiin ja lyhytaikaisiin vaikutuksiin. Yleensä päähuomio kiinnitetään haitallisiin vaikutuksiin. Arvioinnissa on käytetty yhdyskuntasuunnittelun arviointimenetelmiä ja vaikutusarviointia varten erikseen kehitettyjä menetelmiä. Vastuu arvioinnin suorittamisesta, tarkastuksesta ja kustannuksista vaihtelee eri maissa. Vastuu on yleensä toimenpiteen ehdottajalla (toteuttajalla), julkisella viranomaisella tai erillisellä laitoksella tai jakaantuu näiden kesken. Seurantaa pidetään yleisesti tärkeänä ympäristövaikutusten arvioinnissa, mutta useimmissa maissa se joko on puutteellista tai puuttuu kokonaan. Yleisön osallistumista pidetään tärkeänä osana arviointiprosessia. Osallistuminen tapahtuu yleisimmin tiedottamisen, julkisten keskustelujen ja kuulustelujen sekä valitusmahdollisuuden kautta. Liitteenä on esimerkkejä kehitteillä olevista arviointimenetelmistä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages107
ISBN (Print)951-38-1478-5
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume106

Fingerprint

environmental impact statements
environmental assessment
Olla

Cite this

Wahlgren, I. (1982). Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 106
Wahlgren, Irmeli. / Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 107 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 106).
@book{668848e179cf4a4498327e7b25155b86,
title = "Ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten ennakkoarviointi",
abstract = "Toimenpiteiden ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten ennakkoarviointiin ({"}environmental impact assessment{"}, {"}EIA{"}) on kiinnitetty kasvavaa huomiota 1970-luvun alusta l{\"a}htien ja sit{\"a} pidet{\"a}{\"a}n yleisesti tarpeellisena eri maissa. Arvioinnissa k{\"a}ytetyt menettelytavat on kuitenkin todettu viel{\"a} puutteellisiksi. T{\"a}m{\"a} selvitys kuvaa arviointitilannetta eri maissa. Selvityksen tarkoituksena on olla pohjana keskustelulle arvioinnin kehitt{\"a}misest{\"a} Suomessa. Arviointia tapahtuu erilaisissa hallinnollisissa j{\"a}rjestelmiss{\"a}. N{\"a}it{\"a} ovat mm. erilliset arviointij{\"a}rjestelm{\"a}t (esim. {"}EIES{"}, {"}environmental impact statement{"}) maank{\"a}yt{\"o}n ym. sunnnitteluj{\"a}rjestelm{\"a}t ja erilaiset lupaj{\"a}rjestelm{\"a}t. Toimenpiteet, joiden vaikutusten arviointia pidet{\"a}{\"a}n tarpeellisena, m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n yleens{\"a} toiminnan tason (hankkeet, suunnitelmat, ohjelmat, lait), suorittajan (julkinen, yksityinen), laajuuden, vaikutusten, tyypin tai sijainnin perusteella. Arviointi kohdistuu useissa maissa p{\"a}{\"a}asiassa luonnonymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n. My{\"o}s muuhun fyysiseen ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n kohdistuvia sek{\"a} sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia on arvioitu. Arvioinnin tarpeellisuus m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n er{\"a}iss{\"a} maissa vaikutusten {"}merkitt{\"a}vyyden{"} perusteella. Arviointi kohdistuu usein vain suhteellisen helposti arvioitavissa oleviin v{\"a}litt{\"o}miin, paikallisiin ja lyhytaikaisiin vaikutuksiin. Yleens{\"a} p{\"a}{\"a}huomio kiinnitet{\"a}{\"a}n haitallisiin vaikutuksiin. Arvioinnissa on k{\"a}ytetty yhdyskuntasuunnittelun arviointimenetelmi{\"a} ja vaikutusarviointia varten erikseen kehitettyj{\"a} menetelmi{\"a}. Vastuu arvioinnin suorittamisesta, tarkastuksesta ja kustannuksista vaihtelee eri maissa. Vastuu on yleens{\"a} toimenpiteen ehdottajalla (toteuttajalla), julkisella viranomaisella tai erillisell{\"a} laitoksella tai jakaantuu n{\"a}iden kesken. Seurantaa pidet{\"a}{\"a}n yleisesti t{\"a}rke{\"a}n{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten arvioinnissa, mutta useimmissa maissa se joko on puutteellista tai puuttuu kokonaan. Yleis{\"o}n osallistumista pidet{\"a}{\"a}n t{\"a}rke{\"a}n{\"a} osana arviointiprosessia. Osallistuminen tapahtuu yleisimmin tiedottamisen, julkisten keskustelujen ja kuulustelujen sek{\"a} valitusmahdollisuuden kautta. Liitteen{\"a} on esimerkkej{\"a} kehitteill{\"a} olevista arviointimenetelmist{\"a}.",
author = "Irmeli Wahlgren",
year = "1982",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1478-5",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Wahlgren, I 1982, Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 106, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi. / Wahlgren, Irmeli.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 107 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 106).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi

AU - Wahlgren, Irmeli

PY - 1982

Y1 - 1982

N2 - Toimenpiteiden ympäristövaikutusten ennakkoarviointiin ("environmental impact assessment", "EIA") on kiinnitetty kasvavaa huomiota 1970-luvun alusta lähtien ja sitä pidetään yleisesti tarpeellisena eri maissa. Arvioinnissa käytetyt menettelytavat on kuitenkin todettu vielä puutteellisiksi. Tämä selvitys kuvaa arviointitilannetta eri maissa. Selvityksen tarkoituksena on olla pohjana keskustelulle arvioinnin kehittämisestä Suomessa. Arviointia tapahtuu erilaisissa hallinnollisissa järjestelmissä. Näitä ovat mm. erilliset arviointijärjestelmät (esim. "EIES", "environmental impact statement") maankäytön ym. sunnnittelujärjestelmät ja erilaiset lupajärjestelmät. Toimenpiteet, joiden vaikutusten arviointia pidetään tarpeellisena, määritellään yleensä toiminnan tason (hankkeet, suunnitelmat, ohjelmat, lait), suorittajan (julkinen, yksityinen), laajuuden, vaikutusten, tyypin tai sijainnin perusteella. Arviointi kohdistuu useissa maissa pääasiassa luonnonympäristöön. Myös muuhun fyysiseen ympäristöön kohdistuvia sekä sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia on arvioitu. Arvioinnin tarpeellisuus määritellään eräissä maissa vaikutusten "merkittävyyden" perusteella. Arviointi kohdistuu usein vain suhteellisen helposti arvioitavissa oleviin välittömiin, paikallisiin ja lyhytaikaisiin vaikutuksiin. Yleensä päähuomio kiinnitetään haitallisiin vaikutuksiin. Arvioinnissa on käytetty yhdyskuntasuunnittelun arviointimenetelmiä ja vaikutusarviointia varten erikseen kehitettyjä menetelmiä. Vastuu arvioinnin suorittamisesta, tarkastuksesta ja kustannuksista vaihtelee eri maissa. Vastuu on yleensä toimenpiteen ehdottajalla (toteuttajalla), julkisella viranomaisella tai erillisellä laitoksella tai jakaantuu näiden kesken. Seurantaa pidetään yleisesti tärkeänä ympäristövaikutusten arvioinnissa, mutta useimmissa maissa se joko on puutteellista tai puuttuu kokonaan. Yleisön osallistumista pidetään tärkeänä osana arviointiprosessia. Osallistuminen tapahtuu yleisimmin tiedottamisen, julkisten keskustelujen ja kuulustelujen sekä valitusmahdollisuuden kautta. Liitteenä on esimerkkejä kehitteillä olevista arviointimenetelmistä.

AB - Toimenpiteiden ympäristövaikutusten ennakkoarviointiin ("environmental impact assessment", "EIA") on kiinnitetty kasvavaa huomiota 1970-luvun alusta lähtien ja sitä pidetään yleisesti tarpeellisena eri maissa. Arvioinnissa käytetyt menettelytavat on kuitenkin todettu vielä puutteellisiksi. Tämä selvitys kuvaa arviointitilannetta eri maissa. Selvityksen tarkoituksena on olla pohjana keskustelulle arvioinnin kehittämisestä Suomessa. Arviointia tapahtuu erilaisissa hallinnollisissa järjestelmissä. Näitä ovat mm. erilliset arviointijärjestelmät (esim. "EIES", "environmental impact statement") maankäytön ym. sunnnittelujärjestelmät ja erilaiset lupajärjestelmät. Toimenpiteet, joiden vaikutusten arviointia pidetään tarpeellisena, määritellään yleensä toiminnan tason (hankkeet, suunnitelmat, ohjelmat, lait), suorittajan (julkinen, yksityinen), laajuuden, vaikutusten, tyypin tai sijainnin perusteella. Arviointi kohdistuu useissa maissa pääasiassa luonnonympäristöön. Myös muuhun fyysiseen ympäristöön kohdistuvia sekä sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia on arvioitu. Arvioinnin tarpeellisuus määritellään eräissä maissa vaikutusten "merkittävyyden" perusteella. Arviointi kohdistuu usein vain suhteellisen helposti arvioitavissa oleviin välittömiin, paikallisiin ja lyhytaikaisiin vaikutuksiin. Yleensä päähuomio kiinnitetään haitallisiin vaikutuksiin. Arvioinnissa on käytetty yhdyskuntasuunnittelun arviointimenetelmiä ja vaikutusarviointia varten erikseen kehitettyjä menetelmiä. Vastuu arvioinnin suorittamisesta, tarkastuksesta ja kustannuksista vaihtelee eri maissa. Vastuu on yleensä toimenpiteen ehdottajalla (toteuttajalla), julkisella viranomaisella tai erillisellä laitoksella tai jakaantuu näiden kesken. Seurantaa pidetään yleisesti tärkeänä ympäristövaikutusten arvioinnissa, mutta useimmissa maissa se joko on puutteellista tai puuttuu kokonaan. Yleisön osallistumista pidetään tärkeänä osana arviointiprosessia. Osallistuminen tapahtuu yleisimmin tiedottamisen, julkisten keskustelujen ja kuulustelujen sekä valitusmahdollisuuden kautta. Liitteenä on esimerkkejä kehitteillä olevista arviointimenetelmistä.

M3 - Report

SN - 951-38-1478-5

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Wahlgren I. Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 107 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 106).