TY - BOOK
T1 - Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi
AU - Wahlgren, Irmeli
PY - 1982
Y1 - 1982
N2 - Toimenpiteiden ympäristövaikutusten ennakkoarviointiin
("environmental impact assessment", "EIA") on kiinnitetty
kasvavaa huomiota 1970-luvun alusta lähtien ja sitä
pidetään yleisesti tarpeellisena eri maissa. Arvioinnissa
käytetyt menettelytavat on kuitenkin todettu vielä
puutteellisiksi. Tämä selvitys kuvaa arviointitilannetta
eri maissa. Selvityksen tarkoituksena on olla pohjana
keskustelulle arvioinnin kehittämisestä Suomessa.
Arviointia tapahtuu erilaisissa hallinnollisissa
järjestelmissä. Näitä ovat mm. erilliset
arviointijärjestelmät (esim. "EIES", "environmental
impact statement") maankäytön ym. sunnnittelujärjestelmät
ja erilaiset lupajärjestelmät.
Toimenpiteet, joiden vaikutusten arviointia pidetään
tarpeellisena, määritellään yleensä toiminnan tason
(hankkeet, suunnitelmat, ohjelmat, lait), suorittajan
(julkinen, yksityinen), laajuuden, vaikutusten, tyypin
tai sijainnin perusteella.
Arviointi kohdistuu useissa maissa pääasiassa
luonnonympäristöön. Myös muuhun fyysiseen ympäristöön
kohdistuvia sekä sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia
on arvioitu.
Arvioinnin tarpeellisuus määritellään eräissä maissa
vaikutusten "merkittävyyden" perusteella. Arviointi
kohdistuu usein vain suhteellisen helposti arvioitavissa
oleviin välittömiin, paikallisiin ja lyhytaikaisiin
vaikutuksiin. Yleensä päähuomio kiinnitetään haitallisiin
vaikutuksiin.
Arvioinnissa on käytetty yhdyskuntasuunnittelun
arviointimenetelmiä ja vaikutusarviointia varten erikseen
kehitettyjä menetelmiä.
Vastuu arvioinnin suorittamisesta, tarkastuksesta ja
kustannuksista vaihtelee eri maissa. Vastuu on yleensä
toimenpiteen ehdottajalla (toteuttajalla), julkisella
viranomaisella tai erillisellä laitoksella tai jakaantuu
näiden kesken.
Seurantaa pidetään yleisesti tärkeänä
ympäristövaikutusten arvioinnissa, mutta useimmissa
maissa se joko on puutteellista tai puuttuu kokonaan.
Yleisön osallistumista pidetään tärkeänä osana
arviointiprosessia. Osallistuminen tapahtuu yleisimmin
tiedottamisen, julkisten keskustelujen ja kuulustelujen
sekä valitusmahdollisuuden kautta.
Liitteenä on esimerkkejä kehitteillä olevista
arviointimenetelmistä.
AB - Toimenpiteiden ympäristövaikutusten ennakkoarviointiin
("environmental impact assessment", "EIA") on kiinnitetty
kasvavaa huomiota 1970-luvun alusta lähtien ja sitä
pidetään yleisesti tarpeellisena eri maissa. Arvioinnissa
käytetyt menettelytavat on kuitenkin todettu vielä
puutteellisiksi. Tämä selvitys kuvaa arviointitilannetta
eri maissa. Selvityksen tarkoituksena on olla pohjana
keskustelulle arvioinnin kehittämisestä Suomessa.
Arviointia tapahtuu erilaisissa hallinnollisissa
järjestelmissä. Näitä ovat mm. erilliset
arviointijärjestelmät (esim. "EIES", "environmental
impact statement") maankäytön ym. sunnnittelujärjestelmät
ja erilaiset lupajärjestelmät.
Toimenpiteet, joiden vaikutusten arviointia pidetään
tarpeellisena, määritellään yleensä toiminnan tason
(hankkeet, suunnitelmat, ohjelmat, lait), suorittajan
(julkinen, yksityinen), laajuuden, vaikutusten, tyypin
tai sijainnin perusteella.
Arviointi kohdistuu useissa maissa pääasiassa
luonnonympäristöön. Myös muuhun fyysiseen ympäristöön
kohdistuvia sekä sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia
on arvioitu.
Arvioinnin tarpeellisuus määritellään eräissä maissa
vaikutusten "merkittävyyden" perusteella. Arviointi
kohdistuu usein vain suhteellisen helposti arvioitavissa
oleviin välittömiin, paikallisiin ja lyhytaikaisiin
vaikutuksiin. Yleensä päähuomio kiinnitetään haitallisiin
vaikutuksiin.
Arvioinnissa on käytetty yhdyskuntasuunnittelun
arviointimenetelmiä ja vaikutusarviointia varten erikseen
kehitettyjä menetelmiä.
Vastuu arvioinnin suorittamisesta, tarkastuksesta ja
kustannuksista vaihtelee eri maissa. Vastuu on yleensä
toimenpiteen ehdottajalla (toteuttajalla), julkisella
viranomaisella tai erillisellä laitoksella tai jakaantuu
näiden kesken.
Seurantaa pidetään yleisesti tärkeänä
ympäristövaikutusten arvioinnissa, mutta useimmissa
maissa se joko on puutteellista tai puuttuu kokonaan.
Yleisön osallistumista pidetään tärkeänä osana
arviointiprosessia. Osallistuminen tapahtuu yleisimmin
tiedottamisen, julkisten keskustelujen ja kuulustelujen
sekä valitusmahdollisuuden kautta.
Liitteenä on esimerkkejä kehitteillä olevista
arviointimenetelmistä.
M3 - Report
SN - 951-38-1478-5
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Ympäristövaikutusten ennakkoarviointi
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -